Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Suuri kirpputoriviikonloppu pistää tavarat kiertoon

IKEA Oy

Suuri kirpputoriviikonloppu pistää tavarat kiertoon

Julkaistu: 30.06.2016 klo 13:00
Julkaisija: IKEA Oy

Heinäkuun suurin kirpputoritapahtuma järjestetään kaikkien IKEA-tavaratalojen ja -lähipisteen piha-alueilla sunnuntaina 3.7. klo 9–12. Perinteinen kirpputori pitää pintansa suosituimpana käytetyn tavaran kauppapaikkana Suomessa, mistä kertoo tuoreen tutkimuksen lisäksi yli 750 ilmoittautunutta kirppismyyjää ympäri Suomen.

IKEA tarjoaa tavaratalojensa piha- ja parkkialueet tavaran kierrätystä varten tulevana sunnuntaiaamupäivänä. Myyntiin voi tuoda kaikenlaista tavaraa, ei ainoastaan IKEA-tuotteita. Kaikki yli 750 ilmaista myyntipaikkaa on varattu täyteen, ja paikoin jonossa on satoja innokkaita myyjiä.

– Tutkimme* hiljattain, että puolet suomalaisista ostaa käytettyä tavaraa ainakin kerran vuodessa. Suomalaiset ostavat ylivoimaisesti eniten käytettyä tavaraa perinteisiltä kirpputoreilta. Halusimme osaltamme järjestää mahdollisuuden tähän mukavaan yhteisölliseen tapahtumaan. Tämä taitaa olla yksi suurimmista kirpputoritapahtumista Suomessa, kertoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.

Tavaran kierrätys osa IKEA-strategiaa

Tavaroiden kierrätykseen on kannustettu kuluttajia jo touko–kesäkuun aikana IKEA-kiertopalvelupilotin kautta. Kiertopalvelussa tarkoituksena oli kokeilla jälkimarkkinoiden luomista käytetyille IKEA-tuotteille ja tuotteiden jälleenmyymistä omissa tavarataloissa. Asiakkaat saivat tuoda käytettyjä IKEA-ruokapöytiä, -tuoleja ja -lipastoja myytäväksi Suomen tavarataloihin saaden niistä ennakkoon määritellyn korvauksen.

– Kokemukset kiertopalvelusta olivat erittäin positiivisia. Maassamme oli selvästi kysyntää luotettavalle kanavalle kierrättää huonekaluja, ja kiertopalveluun saapuneet huonekalut on myyty lähes ennätysajassa eteenpäin uusiin koteihin. Etsimme jatkuvasti uusia tapoja soveltaa erilaisia kiertotalouden malleja liiketoimintaamme. Pitkän tähtäimen tavoitteena on tehdä käytettyjen IKEA-tuotteiden kierrättämisestä yhtä helppoa ja vaivatonta kuin uusien tuotteiden ostamisesta, kertoo Suvanto.

IKEA-kirpputoritapahtuma sunnuntaina 3.7. kello 9–12.

IKEA-kirpputorit ja ilmoittautuneiden myyjien määrät paikkakunnittain

IKEA Espoo: 90 myyntipöytää
IKEA Vantaa: 200 myyntipöytää
IKEA-lähipiste Jyväskylä: 40 myyntipöytää
IKEA Raisio: 126 myyntipöytää
IKEA Tampere: 200 myyntipöytää
IKEA Kuopio: 100 myyntipöytää

Lisätietoja tapahtumasta: https://ikeasuomi.fi/ikeakirppis/

*Tutkimuksen on toteuttanut IRO Research ajanjaksolla 18.–25.4.2016. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä läänin mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

IKEA Suomi, viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856

Annika Stubbe, viestinnän asiantuntija

Tiina Suvanto, vastuullisuuspäällikkö

www.IKEA.fi