Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » S-ryhmän tammi–kesäkuun myynnissä lievää kasvua

SOK

S-ryhmän tammi–kesäkuun myynnissä lievää kasvua

Julkaistu: 07.08.2013 klo 15:54
Julkaisija: SOK

S-ryhmän tammi-kesäkuun vähittäismyynti oli reilut 5,5 miljardia euroa. Alkuvuoden vertailukelpoinen myynti kasvoi 1,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mutta kasvu jäi aiempi vuosia vaisummaksi.

Suomen talouden taantuma verottaa myös vähittäiskauppaa, jonka myynnin volyymi aleni Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 0,5 prosenttia vuoden 2013 alkupuoliskolla. Taantuman vaikutus tuntuu niin ikään kaikilla S-ryhmän liiketoiminta-alueilla, vaikkakin vähiten päivittäistavarakaupassa.

Päivittäistavarakaupan reilun 3,4 miljardin myynti tarkoitti varsin hyvää 4,5 prosentin kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Käyttötavarakaupan myynti puolestaan laski viime vuoden ensimmäisestä vuosipuoliskosta 1,7 prosenttia ollen tänä vuonna noin 648 miljoonaa euroa.

Jäsenmäärä kasvoi edelleen

S-ryhmän osuuskauppojen jäsenmäärän kasvu jatkui edelleen, kun alkuvuoden aikana niihin liittyi 37 234 uutta jäsentä. Kesäkuun lopussa osuuskauppojen jäsenten eli asiakasomistajien kokonaismäärä oli 2 064 990. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta tammi–kesäkuussa yhteensä 185,5 miljoonaa euroa, joka oli 1,6 prosenttia viime vuotta enemmän.

S-ryhmän toimipaikkojen määrä väheni hiukan viime vuodesta. Kesäkuun lopussa toimipaikkoja oli 1 648. Investointeja tehtiin kuitenkin alkuvuonna viime vuotta enemmän, kun S-ryhmän investoi yhteensä 342,5 miljoonaa euroa.

Tarkemmat S-ryhmän myyntiä ja taloudellista kehitystä kuvaavat luvut kerrotaan torstaina 29.8. julkaistavassa SOK-yhtymän osavuosikatsauksessa.

Pääjohtaja Kuisma Niemelä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jari Annala, SOK Talous ja hallinto, p. 010 76 82040