Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » S-ryhmän päivittäis- ja käyttötavarakaupassa siirrytään BPA-vapaaseen kassakuittimateriaaliin

SOK

Julkaistu: 11.02.2011 klo 10:00
Julkaisija: SOK

S-ryhmän päivittäis- ja käyttötavarakaupassa siirrytään käyttämään kassakuittipaperia, joka ei sisällä bisfenoli A-nimistä kemikaalia.

Bisfenoli A (BPA) on kemikaali, jota käytetään yleisimmin polykarbonaattimuovin valmistuksessa. Kassakuittien valmistuksessa kemikaalia on käytetty tulostusjäljen parantamiseen. Keskustelua BPA-jäämien aiheuttamista mahdollisista haittavaikutuksista erityisesti kuitteja työssään paljon käsitteleville kassahenkilöille on käyty Suomessa ja Euroopassa pitkin viime vuotta. Suomen viranomaiset eivät kuitenkaan ole antaneet asiasta ohjeistuksia.

Kassakuittipaperi vaihtuu uuteen S-ryhmän toimipaikoissa vaiheittain. Uusi paperi saadaan ensimmäisissä myymälöissä käyttöön maaliskuun alkupuolella. Muutos ei tapahdu ei kerralla, sillä vanhat varastot käytetään loppuun.

Uusi kuittipaperi ei eroa laadultaan aikaisemmasta - ainakaan huonompaan suuntaan. Päinvastoin: oikein säilytettynä, valolta ja kosteudelta suojattuna kuitin tulostusjäljen pitäisi kestää jopa kymmenen vuotta.

Lisätietoja: S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto, p. 010 76 80610
S-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja Leena Laitinen, p. 010 76 80608