Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » S-ryhmä seisoo lohilinjauksensa takana

S-ryhmä seisoo lohilinjauksensa takana

Julkaistu: 23.04.2012 klo 14:31
Julkaisija: SOK

S-ryhmässä ollaan hämmentyneitä Itämeren lohen myynnin ympärillä viikonlopun aikana käydystä keskustelusta.

”Olemme aidosti sitoutuneita kehittämään kalavalikoimiamme kestävän kalastuksen periaatteiden mukaisesti.  Tiedotimme päivitetystä linjauksestamme täysin avoimesti, mutta tiettyjen lajien kohdalla linjauksemme ja perustelumme ei selkeästi miellyttänyt kaikkia”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu toteaa.

S-ryhmässä tiedostetaan, että  Itämeren lohen kalastuskiintiön suuruutta koskeva keskustelu vaikuttaa asian julkisuudessa saamaan näkyvyyteen.

”Myös meille on tärkeää, että kalastuskiintiöt on määritelty kalakantojen kestävyys huomioiden. Tässä asiassa ei ole meidän puoleltamme mitään vastakkainasettelua”, Alarotu huomauttaa.

Itämeren lohen myynti S-ryhmän kalatiskeillä on satunnaista, paikallista ja hyvin pienimuotoista eikä laji ole valtakunnallisissa ketjuvalikoimissa.  Valtaosa S-ruokakaupoissa myytävästä lohesta on villiä tai kasvatettua norjalaista lohta tai kasvatettua kotimaista kirjolohta.

”Vaikka Itämeren lohi ei ole meille kaupallisesti merkittävä laji, on hyvä muistaa, että suurena kaupparyhmänä emme voi linjata asioita yksipuolisesti etenkään silloin, jos päätöksistämme voi olla haittaa kokonaiselle kotimaiselle elinkeinolle. Meidän on pystyttävä ottamaan huomioon useita eri näkökulmia.  Edistämme vastuullista kalastusta käymällä keskustelua sekä viranomaisten, tutkijoiden, WWF:n että kalastajien kanssa”, Alarotu muistuttaa.

Lisätietoja: S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu, p. 010 76 80634, s-posti: ilkka.alarotu@sok.fi