Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » S-ryhmä haastaa tuottajat ja teollisuuden – lisää hyviä luomutuotteita valikoimiin

SOK

Julkaistu: 23.03.2011 klo 10:30
Julkaisija: SOK

SOK on yksi tiistaina 22. maaliskuuta perustetun Pro Luomu ry:n perustajajäsenistä. Pro Luomun tavoitteena on edistää luomutuotteiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamista sekä tunnistaa ja ratkoa luomuketjun keskeisiä pullonkauloja. Yhdistys tulee asettamaan luomulle tavoitteet tulevalle hallituskaudelle ja laatimaan ohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi.

– Luomutarjonnan lisääminen vaatii koko ketjun yhteistyötä. Tarvitsemme lisää luomutuotteita ja olemme omalta osaltamme valmiita panostamaan yhteistyöhön kaikkien osapuolten kanssa, Pro Luomu ry:n vastavalittu puheenjohtaja, valikoimajohtaja Ilkka Alarotu SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Luomutuotteiden kysyntä on S-ryhmän ruokakaupoissa hyvässä kasvuvauhdissa. Luomumyynti kasvoi vuoden 2011 tammi-helmikuussa noin 35 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

– Asiakkaat arvostavat yhä enemmän lisäaineettomuutta, aitoutta, läpinäkyvää tuotantoketjua ja ympäristön huomioivaa tuotantotapaa. Luomussa nämä näkökulmat yhdistyvät, Ilkka Alarotu summaa.

Nielsenin toteuttama tuore tutkimus kertoo suomalaisten kuluttaneen vuonna 2010 luomuostoksiin reilut 80 miljoonaa euroa. 22 prosenttia kotitalouksista osti luomutuotteita säännöllisesti, kun vuonna 2008 osuus oli 17 prosenttia. Tutkimuksesta selviää, että 49 prosenttia suomalaisten luomuostoksista tehtiin S-ryhmän kaupoissa.

Kaupan kannalta katsottuna suurin haaste on monipuolisen luomutarjonnan puuttuminen keskeisiltä kysyntäalueilta.

– Luomulle olisi tilaa etenkin tuoreessa leivässä, lihassa ja lihajalosteissa sekä vihannesosastolla.

Alarotu uskoo, että tuomalla uusia luomuvaihtoehtoja valikoimiin, luomumyynti saataisiin monessa tuoteryhmässä selkeälle kasvu-uralle.

– Olemme laskeskelleet, että tarjontaa parantamalla esimerkiksi leipien ja viljatuotteiden luomumyynti saataisiin S-ryhmän ruokakaupoissa helposti kolminkertaistettua.

S-ryhmä hakee lisää luomua paitsi valtakunnallisiin ketjuvalikoimiin, myös alueosuuskauppojen yksittäisten myymälöiden paikallisiksi erikoisuuksiksi.

– Pieni paikallinen luomutuottaja voi tarjota tuotteitaan suoraan yksittäiseen myymälään. Jos tuottajan volyymi on riittävä, voi hän neuvotella paikallisen alueosuuskaupan kanssa ja päästä näin alueellisiin valikoimiin. Kasvupolkujen rakentaminen on paitsi mahdollista, myös suotavaa, Alarotu kannustaa.

Pro Luomun tuore puheenjohtaja korostaa, että luomutarjonnan lisääminen vaatii koko elintarvikeketjun yhteistyötä hyvien, asiakkaiden tarpeita vastaavien tuotteiden kehittämiseksi.

– Pelkkä luomu ei tee tuotteesta myyntihittiä, jos hinta karkaa turhan korkeaksi tai tuote ei muuten vastaa asiakkaan tarpeita. Parhaat tuotteet syntyvät tuottajien, teollisuuden ja kaupan tiiviillä yhteistyöllä.

Lisätietoja: valikoimajohtaja Ilkka Alarotu, SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus, p. 010 76 80634, sähköposti: ilkka.alarotu(at)sok.fi