Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Posti käynnistää yt-neuvottelut Uudenmaan varhaisjakelussa

Posti Group

Posti käynnistää yt-neuvottelut Uudenmaan varhaisjakelussa

Julkaistu: 08.06.2016 klo 12:10
Julkaisija: Posti Group

Postin hoitama sanomalehtien varhaisjakelu päättyy osassa Uuttamaata, ja Posti käynnistää yhteistoimintaneuvottelut Uudenmaan varhaisjakelussa. Alustavan arvion mukaan henkilöstön vähentämistarve Postin varhaisjakelussa on enintään 370 henkilöä.

Muutoksen taustalla ovat jatkuvasti kohoavat jakelun yksikkökustannukset sanomalehtien tilauksien ja jakelupäivien vähentymisen vuoksi. Media-alalla on tarve etsiä sanomalehtien jakeluun ja jakelukustannuksiin uudenlaisia ratkaisuja.

Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 13.6. Postin asiakkaiden muuttuneiden tarpeiden ja ilmoitusten vuoksi. Kohderyhmään kuuluu 538 Postin varhaisjakelussa Uudellamaalla työskentelevää henkilöä. Henkilöstövaikutukset täsmentyvät neuvottelujen edetessä. Alustavan arvion mukaan henkilöstön vähentämistarve on enintään 370 henkilöä.

Vastuullisena työnantajana Posti osallistuu henkilöstön tukemiseen muutostilanteessa Uusi polku -tukiohjelmalla, joka tarjoaa valmennusta ja tukea työnhakuun, uudelleenkouluttautumiseen tai yrittäjäksi ryhtymiseen.

Varhaisjakelu Postin hoitamana jatkuu pääkaupunkiseudulla ja osassa Uuttamaata

Sanomalehtien varhaisjakelu jatkuu alueella normaaliin tapaan vähintäänkin loka-marraskuulle Postin hoitamana sekä muutoksen jälkeenkin Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla sekä osassa Uuttamaata.

Muutoksen kohteena olevilla alueilla jakelumuutoksen päivämäärä tarkentuu kesän aikana.

Muutoksella ei ole vaikutusta Postin hoitamaan varhaisjakeluun muualla maassa, Postin perusjakeluun tai Postin muihin palveluihin.

Uudenmaan alueella jaetaan niin sanottuja yhteisjakelulehtiä. Näiden varhaisjakelu jatkuu tämän hetkisen arvion mukaan loka-marraskuulle. Posti joutuu luopumaan yhteisjakelulehtien varhaisjakelusta, sillä varhaisjakeluun ei jää enää riittävästi lehtiä jaettavaksi kannattavan toiminnan varmistamiseksi.

Yhteisjakelulehtiä ovat Aamuposti, Etelä-Suomen Sanomat, Hangö tidningen-Hangon Lehti, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Kauppalehti, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Loviisan Sanomat, Länsi-Uusimaa, Salon Seudun Sanomat, Sipoon Sanomat, Turun Sanomat, Västra Nyland ja Östnyland.

Posti keskustelee kustantajien kanssa eri vaihtoehdoista. Postille ilmoitetun mukaan lehtitalot päättävät kesän ja alkusyksyn aikana, millaisen jakelupalvelun lehdilleen haluavat ja millä alueella, ja tiedottavat tilaajilleen mahdollisista muutoksista.

Lisätietoja medialle

Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma - pe klo 9.00 - 16.30)
www.posti.com/media

Posti inleder samarbetsförhandlingar i tidigutdelningen i Nyland

Posti starts cooperation negotiations in early-morning delivery in the Uusimaa region

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.