Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Plagiointi tavallista verkkokaupoissa

Plagiointi tavallista verkkokaupoissa

Julkaistu: 11.12.2013 klo 06:00
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Metsästys- ja kalastusvälineliike Sissos-myymälä Oy:n www.sissos.fi -verkkokaupan tuotekuvia plagioidaan laajasti. Useat kotimaiset verkkokaupat käyttävät www.sissos.fi:n kuvia luvatta. Yrittäjä Turkka Toivola haluaakin herättää keskustelua vastuullisen verkkokauppaliiketoiminnan pelisäännöistä.

– Haastamme kaikki eri alojen verkkokauppiaat miettimään kuvien tekijänoikeuksia. Tärkeintähän on, että menestymme kaikki ja kasvatamme kotimaisten verkkokauppojen liikevaihdon osuutta Suomessa.

Turkka Toivola kehottaa myös kuluttajia vertailemaan verkkokauppapaikkoja kriittisesti.

– Hyvien tuotekuvien saaminen maahantuojilta on hankalaa, mikä on ajanut osan verkkokaupoista kyseenalaisiin toimiin. Plagioidun kuvan tunnistaminen ei ole yksinkertaista, mutta valitettavasti kaikki nimekkäätkään kotimaiset verkkokaupat eivät toimi asian suhteen vastuullisesti.

Sissos-myymälä Oy on monien erätuotteiden osalta tuotelanseerauksen kotimainen markkinajohtaja.

– Kun on ensimmäisenä tuomassa tuotetta markkinoille, ei siitä aina ole kuvaa saatavilla. Silloin kuvaamme sen itse. Harmittavan moni ottamamme kuva on päätynyt luvatta kilpailevan verkkokaupan sivulle. Kuvia ovat ottaneet käyttöön ilman lupaa jopa isotkin verkkokaupat. Joitakin kuvaamiamme erätuotteita on peräti 20 yksittäisen verkkokaupan sivuilla, Turkka Toivola kertoo.

Haastavaa tuotehallintaa

Työn määrä yllättää monen aloittelevan verkkokauppiaan huolimatta siitä, onko yrityksellä ennestään olemassa kivijalkaliike vai ei. Verkkokauppatoimintaan siirtyminen vaatii uuden ajatusmallin omaksumista. Aikaa kuluu uusien prosessien suunnitteluun ja opetteluun. Sopivien myyntiartikkelien valinta ja hallinnoiminen on yksi eniten resursseja vaativista toimenpiteistä.

– Käytössämme on liki 6 000 tuotekuvaa. Aineiston hallitseminen on toki haasteellista, mutta yhteisistä pelisäännöistä ei tingitä. Kokemukset hyvästä ja luotettavasta palvelusta leviävät verkossa nopeasti, mutta vielä nopeammin leviää tieto epärehellisestä toiminnasta, Toivola painottaa.

Sissos-yhtiöiden toiminta on alkanut vuonna 1995. Yritys on merkittävä ase-, erä- ja kalastustuotteiden toimittaja ja verkkokaupan edelläkävijä.

Kuvakaappauksia verkkokauppojen plagioinneista:

Sivulta löytyvät myös Sissos-myymälä Oy:n omalle henkilökunnalleen antamat ohjeet kuvien käytöstä.

Turkka Toivola
Sissos-myymälä Oy
turkka.toivola@sissos.fi
www.sissos.fi

LIITTEET

Sissos_002_AaVekellari_20131209-IMG_4495.jpg
Sissos_004_AaVekellari_20131209-IMG_4489.jpg

Kuvateksti: Turkka Toivola esittelee Sissos-myymälän kuvausstudion pyörivää, keskustan ruuvista tunnistettavaa levyä, jonka päällä kuvatut radiopuhelimet esiintyvät kilpailevien verkkokauppojen sivuilla.
Kuvaaja: Mikko Lehtonen / AaVekellari.fi (mainittava kuvan yhteydessä)