Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Muovin vastuullinen kehitys

Muovin vastuullinen kehitys

Julkaistu: 11.11.2014 klo 15:02
Julkaisija: Lahden Messut Oy

Muovituotteiden 3D-tulostaminen on jo nyt melkoinen tuotannollinen vallankumous. Sen lisäksi muovialalla on nähty muitakin kehitysharppauksia. Markkinoille on tullut uusia, entistä paremmin toimivia muoveja ja muovituotteita. Muovien raaka-ainepohja irtautuu vähän kerrassaan öljystä ja ennen kaikkea muovien avulla kaikkien resurssien kulutus on vähäisempää. Keskiviikkona 12.11. Lahdessa alkava MuoviPlastics 2014 –tapahtuma tuo esille koko 12 000 ihmistä työllistävän muoviteollisuuden kirjon. Alan liikevaihto on noin 3 miljardia euroa. Laaja seminaarikokonaisuus sekä ohjelmalavan puheenvuorot antavat kattavan kuvan muovikentän kehityksestä sekä muovin uusista käyttökohteista ja innovaatioista. MuoviPlastics 2014 ja Teollinen 3D-työpaja Lahden Messuilla 12.-14. marraskuuta.

Pioneerihenkeä muoviteollisuuteen

”3D-tulostus on tuonut muovialalle uutta pioneerihenkeä ja avartanut alan teollisuutta ja koko ajattelua. Toivotaan, että 3D-tulostus, muotoilu ja tuotekehitys ovat niitä asioita, joilla Suomi saadaan nousuun”, totesi Muoviteollisuus Ry:n toimitusjohtaja Vesa Kärhä puheenvuorossaan. Pioneerihenkeä osoittavat myös Suomen Muotoilusäätiön koordinoimaan Teollinen 3D-työpajaan osallistuvat opiskelijaryhmät Aalto-yliopistosta ja Lahden ammattikorkeakoulusta. Professori Lauri Repokarin ohjauksessa opiskelijat toteuttavat päivittäin kuuden tunnin aikana nopeutetun tuotekehityksen menetelmin ratkaisuja konkreettisiin ongelmiin. 3D-työpajan vetäjän professori Lauri Repokarin ja Suomen Muotoilusäätiön Jorma Lehtosen mukaan koko tuotekehitys on murroksessa. ”Tuotekehityksen suunta on monialaisissa tiimeissä, joissa eri alojen tietämys on syvää, jäsenillä on nopea reagointikyky asioihin sekä heidät on koulutettu toimimaan yhdessä”, professori Lauri Repokari painottaa.

Uniikkia tuotantoa kustannustehokkaasti

Massatuotannon sijaan 3D-tulostus tuo uniikin ja tarpeen mukaisen suunnittelun ja tuotannon kustannustehokkaaksi. Materflow Oy:n Mark Poutanen kertoi loistavan esimerkin 7-vuotiaasta Julius-pojasta. Juliuksen jalkaproteesi ei näyttänyt hyvältä eikä toiminut niin hyvin kuin liikunnallinen Julius olisi toivonut. Niinpä 7-vuotias poika ja hänen isänsä Samu Rautio toimivat uranuurtajina ja hankkivat itse yhteistyökumppanit Juliuksen jalkaproteesin osien mallinnukseen sekä 3D-tulostukseen. Julius ja Samu Rautio ovat mukana MuoviPlastics –lehdistötilaisuudessa keskiviikkona 12.11. klo 10.30 alkaen Lahden Messuilla.

Lehdistökierros messuilla ke 12.11. klo 10.30 alkaen

Tervetuloa MuoviPlastics –messuille keskiviikkona 12.11.2014 klo 10.30 alkavaan lehdistökierrokseen. Mukana Lahden Messut Oy:n toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen, Muoviteollisuus ry:n toimitusjohtaja Vesa Kärhä ja Muoviyhdistys ry:n puheenjohtaja Jari Salonen sekä Julius ja Samu Rautio. Tiedustelut tilaisuudesta: Petra Ruonakoski, 040 504 0031

Messut avoinna 12.-13.11. klo 10-17, pe 14.11. klo 10-16. Vapaa sisäänpääsy rekisteröitymällä.

Tuottajasta tuotekehittäjäksi on Lahden Messut Oy:n hallinnoima ja Hämeen ELY-keskuksen ESR-rahoitteinen hanke. Hankkeeseen kuuluva Teollinen 3D-työpaja järjestetään Muovi Plastics 2014 messuilla 12.-14. marraskuuta Lahden Messukeskuksessa. Lahden Messut Oy järjestää Muovi Plastics 2014 -tapahtuman yhteistyössä Muoviteollisuus ry:n ja Muoviyhdistys ry:n kanssa.

Lahden Messut Oy
Pasi Rantanen

Asiakkuuspäällikkö

pasi.rantanen@lahdenmessut.fi

www.muovimessut.fi

Lahden Messut Oy tunnetaan korkealaatuisista ammatti- ja erikoismessuistaan. Toiminnan oleellisena osana ovat myös näytteilleasettajille tarjottavat suunnittelu- ja rakennuspalvelut sekä messukalusteiden ja -tarvikkeiden vuokraus. Lahden Messut toimii yhteistyökumppanina ja teknisenä toteuttajana erilaisissa messuissa ja tapahtumissa. Uudistuneen Lahden Messukeskuksen tilojen vuokraus näyttelyille, messuille, seminaareihin, yritystilaisuuksiin, kokouksiin ja konsertteihin on tärkeä osa Lahden Messujen palvelutoimintaa.