Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Kysely: Yli puolet verkkokauppiaista aikoo siirtää palautuskustannuksia asiakkaiden maksettaviksi

MyCashflow

Julkaistu: 17.06.2014 klo 07:56
Julkaisija: MyCashflow

MyCashflow'n toteuttamassa kyselyssä yli 60 % vastaajista aikoo siirtää verkkokauppansa palautuskustannuksia asiakkaiden maksettaviksi aikaisemmin perjantaina 13.6. voimaan tulleen uuden verkkokauppalain myötä. Tulos on yllättävä, sillä aiemmin on oletettu, että kaupat tarjoaisivat jatkossakin ilmaiset palautukset asiakkailleen markkinointi- ja myynninedistämismielessä.

Lakimuutos perustuu EU-direktiiviin, jonka tarkoitus on yhtenäistää kuluttajansuojaa EU-alueen sisällä. Uudistettu laki mahdollistaa verkkokaupoista tilattujen tuotteiden palautuskustannusten maksattamisen kuluttajalla, mikäli kuluttajaa on tiedotettu riittävän kattavasti ennen tilauksen tekoa. Käytäntö on tuttu monista eurooppalaisista verkkokaupoista, mutta laajenee uuden lain myötä nyt myös Suomeen. Suomen kuluttajansuojasta tuttu 14 päivän peruutusaika laajenee puolestaan koko EU-alueelle, jossa on yleisesti käytetty peruutusaikana 7 vuorokautta.

Monelle pienemmälle verkkokaupalle suuri palautusprosentti voi tulla yllätyksenä. Esim. Vaatealalla on verkkokauppoja joiden ostoksista palautetaan puolet. Myös noutamatta jääneiden tilausten palautuskustannukset ovat aikaisemmin aina jääneet kauppiaan maksettaviksi.

"Uudet verkkokaupan pelisäännöt antavat kauppiaalle työkaluja puuttua ikäviin ostokäyttäytymisen malleihin. Samaa tuotetta on aikaisemmin saatettu tilata useammasta kaupasta yhtä aikaa. Nopeimmin saapunut tilaus on haettu ja loput paketit jätetty noutamatta. Jatkossa pelkkä tavaran noutamatta jättäminen ei enää riitä tilauksen peruuttamiseen.", toteaa MyCashflow-verkkokauppapalvelun markkinointipäällikkö Pekka Juntunen.

Vastaajia MyCashflow'n kyselyssä oli noin 100. Kysely toteutettiin verkkokauppalain muutoksista kertovan blogiartikkelin yhteydessä MyCashflow'n asiakkaille.

Lisätietoja: Tomi Heikkinen, Pulse247 Oy/MyCashflow, puh. 020 741 9175, tomi@mycashflow.fi

MyCashflow on Suomen suosituimpia verkkokauppaohjelmistoja, jonka avulla yli 1500 yritystä pyörittää verkkoliiketoimintaansa. Asiakkaitamme ovat muun muassa Fonecta, Tunturi, Alma Media, Orion Diagnostica ja Rabbit Merchandising. Lisätietoa löytyy kotisivuiltamme www.mycashflow.fi