Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Korjattu tiedote: Vuoden 2016 Leipäkauppa -kilpailun alueelliset ehdokkaat on valittu

Suomen Leipuriliitto

Julkaistu: 16.10.2015 klo 13:59
Julkaisija: Suomen Leipuriliitto

Suomen Leipuriliitto ry järjestää Vuoden Leipäkauppa -kilpailun nyt jo kahdennenkymmenennen kerran. Valinta tehdään tällä kerralla hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa. Leipuriliiton alueyhdistykset ovat asettaneet ehdolle Vuoden 2016 Leipäkaupaksi seuraavat kaupat, jotka julkaistaan tänään, Maailman Leipäpäivänä:

K-citymarket Kouvola

Prisma Mylly, Raisio

Sokos Herkku Tampere

K-citymarket Sello, Espoo

Prisma Länsi-Pori, Pori

Prisma Pietarsaari

K-citymarket Päiväranta, Kuopio

Prisma Keljo, Jyväskylä

Kyläkauppa Veljekset Keskinen, Tuuri

Prisma Imatra

Prisma Joensuu

K-citymarket Kaakkuri, Oulu

Valinta etenee niin, että esiraati kiertää ehdolla olevien kauppojen leipäosastot tämän syksyn aikana ja valitsee niitä kolme finalistia. Lopullinen valitsijaraati valitsee voittajan näiden kolmen kaupan joukosta. Käynnit kaupoissa tehdään ennalta ilmoittamatta. Voittaja julkistetaan helmikuussa 2016 ja kauppa palkitaan ”Vuoden 2016 Leipäkauppa” -tittelillä.

Vuoden Leipäkaupan valinnassa kiinnitetään huomiota tuotteiden tuoreuteen, valikoiman monipuolisuuteen, valtakunnallisten, alueellisten ja paikallisten leipomotuotteiden saatavuuteen sekä erityisruokavaliotuotteiden tarjontaan. Tärkeänä valintakriteerinä huomioidaan, että tuotteet ovat Suomessa valmistettuja. Arvostelun kriteereitä ovat myös leipäosaston yleisvaikutelma, siisteys ja järjestys, henkilöstön asiantuntemus ja palvelualttius. Lisäksi arvioidaan tuotteiden esillepanon näyttävyyttä ja leipäosaston omaleimaisuutta.

Kuluttaja arvostaa leivässä eniten tuoreutta ja makua. Niistä huolehtivat yhdessä kauppa ja Suomessa leipovat leipomot ja tätä yhteistyötä pyritään vahvistamaan myös Vuoden Leipäkauppa -valinnalla. Vuoden Leipäkauppa valitaan nykyisin vuorovuosina hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa tai pienempien päivittäistavarakauppojen sarjassa.

Vuonna 2015 Vuoden Leipäkaupaksi valittiin S-market Rantakatu, Joensuu. Kilpailu käytiin pienempien päivittäistavarakauppojen kesken. Vuoden 2014 Leipäkaupaksi valittiin hypermarkettien ja tavaratalojen sarjassa K-citymarket Kouvola, Anne ja Simo Hiltunen Oy. Kilpailun sääntöihin tehdyn uudistuksen myötä viimeksi mainittu kauppa puolustaa automaattisesti mestaruutta tämän vuoden kilpailussa.

Lisätiedot: Suomen Leipuriliito ry, tj. Mika Väyrynen, p. 0400 887 761

Suomen Leipuriliitto ry on vuonna 1900 perustettu leipomoalan ammatinharjoittajien, yritysten ja henkilöiden toimialajärjestö, joka edistää jäsentensä ammatillisia ja taloudellisia etuja, leipomoalan yleisiä toimintaedellytyksiä, leipäkulttuuria, leipomoalan arvostusta ja yhteistoimintaa alalla sekä valvoo jäsentensä etuja työsuhteissa. Julkaisemme myös maamme ainoaa leipomoalan ammattilehteä, Leipuria.