Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Keskimaan edustajiston vaali maaliskuussa, ehdokasasettelu tammikuussa

Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaan edustajiston vaali maaliskuussa, ehdokasasettelu tammikuussa

Julkaistu: 31.12.2012 klo 09:29
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaa Osk on asiakkaidensa omistama yritys. Yli 111 0000 asiakasomistajaa ei kuitenkaan voi osallistua suoraan päätöksentekoon, joten tarvitaan edustuksellista demokratiaa.

Keskimaassa valitaan 100-jäseninen edustajisto vaaleilla neljän vuoden välein.

Sääntöjen mukaan edustajiston tärkeimpiä tehtäviä ovat hallintoneuvoston nimeäminen, tilinpäätöksen vahvistaminen sekä tuloksenkäytöstä, muun muassa ylijäämänpalautuksesta päättäminen.

Keskimaan edustajiston vaali järjestetään 4.-15.3.2013.

Ehdokasasettelu alkaa heti vuodenvaihteen jälkeen 2.1.2013 ja päättyy 17.1.2013 kello 16.00.

Ehdokkaaksi voi asettua jokainen 31.12.2012 mennessä Keskimaan jäseneksi liittynyt Keskimaan toimialueella asuva täysivaltainen henkilöjäsen, joka on täyttänyt 18 vuotta vaalin alkaessa, ja jota vähintään viisi samalla jäsenalueella vakituisesti asuvaa Keskimaan asiakasomistajaa esittää ehdokkaaksi.

Ehdokaslistoja voivat laatia vapaasti ketkä tahansa henkilöjäsenet. Yritykset, yhdistykset tai puolueet eivät voi asettaa ehdokkaita vaaliin.

Vaalissa kolme jäsenaluetta

Edustajiston vaalissa Keskimaan toimialue jaetaan jäsenalueisiin, joiden sisällä äänestäminen tapahtuu.

Jäsenalueiden rajat noudattelevat kuntarajoja.

Jäsen-

alue n:o

Jäsenalue

Edusta­jiston paikat

Ehdokkaita listalla

1

Eteläinen jäsenalue

Hankasalmi, Joutsa, Jämsä,

Kangasniemi, Kuhmoinen, Laukaa,

Luhanka, Muurame, Toivakka

25

2

Jyväskylän jäsenalue

50

3

Pohjoinen jäsenalue

Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kivijärvi,

Konnevesi, Kyyjärvi, Multia, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Uurainen, Viitasaari, Äänekoski

25

Yhteensä

100

Jäsenalueiden sisällä ehdokaslistoja laadittaessa ei kuntarajoilla ole merkitystä. Samalla listalla ehdokkaita voi olla joko yhdestä tai useammasta kunnasta, taajamasta tai kylästä. Jäsenalueelta asetettavien ehdokaslistojen enimmäislukumäärää ei myöskään ole vaalijärjestyksessä rajoitettu.

Aiemmissa vaaleissa ehdokkaita on ollut yli 400.

Vaalikone käyttöön helmikuussa

Viimeksi vuonna 2009 järjestetyssä vaalissa äänioikeuttaan käytti 34,4 prosenttia asiakasomistajista.

Äänioikeutettuja vaalissa ovat kaikki nyt päättyvän vuoden loppuun mennessä Keskimaan jäseneksi eli asiakasomistajaksi liittyneet, 15 vuotta täyttäneet henkilöjäsenet. Yhteensä äänioikeutettuja on noin 100 000.

Vaalikone avautuu 22.2.2013 kello 8.00, www.s-osuuskauppavaalit.fi/keskimaa

Äänestäminen postitse

Keskimaan, kuten myös muiden osuuskauppojen edustajiston vaali on perinteisesti järjestetty postivaalina.

Kaikille äänioikeutetuille postitetaan kotiin äänestysaineisto.

Äänestyskuori tulee palauttaa postitse niin, että se on keskusvaalilautakunnalla 15.3.2013 kello 16.00 mennessä.

Uuden edustajiston jäsenten nimet julkistetaan keskusvaalilautakunnan vahvistettua tulokset. Edustajiston toimikausi alkaa välittömästi tuloksen julkistamisen jälkeen, päättyen keväällä 2017, kun uusi edustajisto on jälleen valittu.

Keskimaa Osk

Hallinto- ja kehitysjohtaja Kimmo Jantunen, 050 347 8907

Asiakkuus- ja markkinointijohtaja Katja Laitinen, 050 388 3051

Seuraavat tiedotteet Keskimaan edustajiston vaaleista:

Ehdokasasettelun päättyminen, ehdokkaiden määrä

Vaalin tuloksen julkistaminen 20.3.

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 110 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.