Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Keskimaalta 4,8 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta asiakasomistajille

Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaalta 4,8 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta asiakasomistajille

Julkaistu: 13.04.2011 klo 11:11
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaa Osk maksaa kaupallisesti haasteellisen vuoden 2010 tuloksesta yli kolmanneksen ylijäämänpalautuksena asiakasomistajilleen.

Päätöksen ylijäämänpalautuksen maksamisesta teki Keskimaan 100-jäseninen edustajisto kevätkokouksessaan eilen illalla.

Keskimaan edustajiston vahvistaman tilinpäätöksen mukaan vuoden 2010 tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 12,5 miljoonaa euroa. Tulos heikentyi edelliseen vuoteen verrattuna, mutta pysyi silti tyydyttävällä ja ennakoidulla tasolla.

Edustajiston kevätkokouksessa tulostason todettiin olevan kaupallisesti haasteellisesta vuodesta huolimatta riittävä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi.

Tuloksesta vajaat kaksi kolmasosaa ohjataan Keskimaan asiakasomistajille suunnattujen palvelujen kehittämiseen. Loput voittovaroista, yhteensä 4,8 miljoonaa euroa, jaetaan ylijäämänpalautuksena palveluja viime vuonna käyttäneille asiakasomistajille.

Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille vuoden 2010 aikana Keskimaan toimipaikoista tehdyistä bonusostoista, jotka on rekisteröity Keskimaan S-Etukorttia käyttäen.

Yksittäisen asiakasomistajan saama ylijäämänpalautussumma on noin 1 prosenttia hänen viime vuonna Keskimaasta tekemiensä ostojen kokonaismäärästä.

Ylijäämänpalautuksen maksamisen lisäksi edustajisto päätti kokouksessaan 6 % osuusmaksun koron maksamisesta. Keskimaan 100 euron osuusmaksun viime vuoden loppuun mennessä täyteen maksaneille asiakasomistajille korkoa maksetaan yhteensä noin 630 000 euroa.

Osuustoiminnallisen yritysmuodon kulmakiviin lukeutuvat ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan S-Pankkiin asiakasomistajien S-Tileille.

Ylijäämänpalautuksen maksupäivä on 25.5.2011 ja osuusmaksun koron maksupäivä 25.6.2011.

Hallinto- ja kehitysjohtaja Kimmo Jantunen, 050 347 8907
Asiakkuuspäällikkö Jari Kivimäki, 050 561 1521

Taustaa:

Keskimaassa on neljä palvelujen käytöstä tai jäsenyydestä palkitsevaa, rahana maksettavaa etua asiakasomistajille:

1. Bonus

• Keskimaasta ja muualta S-ryhmästä sekä bonusyhteistyökumppaneilta tehdyistä hankinnoista maksettava ostohyvitys.
  • Kasvaa portaittain kuukausittaisten ostojen suhteessa, parhaimmillaan 5 %.
  • Vuonna 2010 Keskimaa maksoi Bonuksia 23,2 milj. €.

2. Maksutapaetu

• 0,5 % etu ostoista, jotka on maksettu S-Etukortilla S-ryhmän omissa toimipaikoissa.
  • Otettiin käyttöön vuoden 2008 alussa.
  • Vuonna 2010 maksutapaetua maksettiin 350 000 €.

3. Ylijäämänpalautus

• Osuustoimintayrityksen voitonjakoa hyvästä tuloksesta, jota on verrattu osakeyhtiön osinkoon (juridisesti ei ole kyse samasta asiasta).
  • Keskimaa on maksanut ylijäämänpalautusta yhtäjaksoisesti vuodesta 1998 lähtien, ottaen sen ensimmäisenä osuuskauppana uudelleen käyttöön. Sittemmin muun muassa Osuuskauppa PeeÄssä, Osuuskauppa Suur-Savo sekä Pirkanmaan Osuuskauppa ovat alkaneet myös maksaa ylijäämänpalautusta.
  • Palautuksen maksamisesta päättää osuuskaupan edustajisto vuosittain, jokaiselta tilikaudelta erikseen.
  • Maksetaan kalenterivuoden aikana osuuskaupan omissa toimipaikoissa tehdyistä bonusostoista.
  • Keskimaa maksaa ylijäämänpalautus vuodelta 2010 yhteensä 4,8 milj. € (vuodelta 2009 6,8 milj.€).

4. Osuusmaksun korko

• Maksetaan palvelujen käytöstä ja ostojen määrästä riippumatta kaikille asiakasomistajille, joiden 100 euron osuusmaksu on täyteen maksettu vuoden loppuun mennessä.
  • Osuusmaksun koron suuruudesta päättää Keskimaan edustajisto vuosittain.
  • Vuodelta 2010 osuusmaksulle maksetaan 6 % korko, yhteensä 630 000 € (vuodelta 2009 korko oli 10 %).

Osuustoiminnallisella yrityspohjalla toimivan Keskimaan omistajat odottavat yritykseltään ensisijaisesti laadukkaita ja edullisia palveluja.

Toiminnan on oltava kustannustehokasta ja liiketaloudellisesti kannattavaa, jotta sitä pystytään kehittämään vastuullisesti ja pitkäjänteisesti. Tuloksen pitää riittää monipuolisten, kilpailukykyisten ja laadukkaiden palvelujen tuottamiseen, asiakasomistajien ja henkilöstön palkitsemiseen sekä yhteiskunnallisten vastuiden kantamiseen, esimerkiksi verojen maksamiseen.

Viime vuonna valtio ja kunnat hyötyivät Keskimaasta verotuloina 2,2 miljoonaa euroa.

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa sekä rautakauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 600 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 107 000. Keskimaa työllistää yli 1900 keskisuomalaista.