Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Keskimaalla tulos lähes viime vuoden tasolla: Marketkaupan hinnanalennukset pystytty kompensoimaan kustannussäästöillä

Osuuskauppa Keskimaa

Julkaistu: 30.10.2014 klo 10:45
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2014 tammi-syyskuun liikevaihto oli 439,0 miljoonaa euroa, jossa vähennystä edelliseen vuoteen oli 1,0 %.

– Vuosi 2014 on jatkunut edelleen taantuman merkeissä. Kuluttajien luottamus ja ostovoima ovat matalalla. Keskimaa on alkuvuoden aikana vastannut osaltaan haastavaan toimintaympäristöön ja kilpailuun toiminta-ajatuksen mukaisesti laskemalla päivittäistavaratuotteiden hintoja Keskimaan Prismoissa ja isoimmissa S-marketeissa. Olemme tehostaneet toimintaamme hintakilpailukykymme säilyttämiseksi. Näin ollen vaikka hintoja on alennettu, on tulostaso syyskuun lopussa lähellä edellistä vuotta. Osuuskaupan periaatteiden mukaisesti kustannussäästöt on ohjattu suoraan asiakkaille hinnanalennusten muodossa, toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

Tammi-syyskuun tulos ennen veroja ja satunnaisia eriä oli 8,9 miljoonaa euroa voitollinen. Tulos oli 0,7 miljoonaa euroa viime vuoden vastaavaa ajankohtaa pienempi.

Tammi-syyskuun noin 5 miljoonan euron investoinnit rahoitettiin kokonaan tulorahoituksella. Suurimmat yksittäiset investointikohteet olivat keväällä toteutetut Kuhmoisten ja Kuokkalan S-marketien sekä Uuraisten Salen uudistukset. Lisäksi Original Sokos Hotel Jyväshoviin avattiin elokuussa uusi ravintola Social House lounas-kahvila Coffee Housen sekä Public Corner-pubin tilalle. Verkoston kehittämisuudistukset jatkuvat myös loppuvuoden aikana.

Keskimaan hallitus päätti lokakuussa Seppälän uuden Prisman rakentamisen käynnistämisestä. Lisäksi Hankasalmelle rakennetaan uusi S-market ja ABC –automaatti. ABC Keljonkankaan kokonaisremontti on käynnissä. Lokakuussa Keskimaa avasi uuden Marks & Spencer -myymälän Jyväskylän Sokos-tavarataloon.

Asiakasomistajuus

Syyskuun lopussa Keskimaalla oli 115 963 asiakasomistajaa. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna asiakasomistajien määrä on kasvanut 1614 kotitaloudella.

Asiakasomistajille maksettiin tammi-syyskuussa Bonusta yhteensä lähes 16,4 miljoonaa euroa, mikä on 0,6 miljoonaa euroa edellistä vuotta vähemmän. Toukokuun lopulla asiakasomistajille maksettiin vuoden 2013 tuloksen perusteella ylijäämänpalautusta 4,1 miljoonaa euroa. Lisäksi kesäkuussa maksettiin 100 euron osuusmaksuille 6 % korkoa, yhteismäärältään runsaat 0,6 miljoonaa euroa.

Henkilöstö ja työllistäminen

Keskimaan palveluksessa oli tarkastelujakson lopussa 1828 henkilöä, mikä oli 50 henkilöä vähemmän kuin vuosi sitten syyskuussa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurin yksityinen työnantaja.

Keskimaa tarjosi kesätyöpaikan noin 400 nuorelle. Lisäksi yli 300 peruskoulunsa päättänyttä nuorta sai Tutustu ja tienaa -harjoittelupaikan kahdeksi viikoksi.

Market- ja tavaratalokauppa

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan liikevaihto oli tammi-syykuussa 307,7 miljoonaa euroa, liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Päivittäistavaroiden myynnistä kertyi liikevaihtoa 255,5 miljoonaa euroa (-0,7 %) ja käyttötavaroiden myynnistä 51,0 miljoonaa euroa (-2,4%).

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan tammi-syyskuun liikevaihto oli 99,2 miljoonaa euroa (-1,9 %). Liikennemäärien jääminen viimevuodesta maakunnan pääteillä on näkynyt liikennemyymälöiden market- ja ravintolakaupassa.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi-syyskuun liikevaihto oli 29,0 miljoonaa euroa
(1,3 %). Keskimaan matkailu- ja ravitsemismyyntiin vaikuttivat positiivisesti Jyväskylän kesäkauden useat tapahtumat.

Loppuvuoden 2014 näkymät

Kaupan toimintaympäristössä ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia loppuvuoden aikana. Keskimaan liikevaihdon odotetaan olevannoin 600 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan operatiivisen tuloksen arvioidaan olevan noin 10–12 miljoonaa euroa. Tulosarvio on edellisvuotista alempi johtuen erityisesti alennetuista päivittäistavaroiden hinnoista.

Toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011

Talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131

Keskimaa konserni

1-9/2014

1-9/2013

muutos %

Verollinen myynti

Operatiivinen tulos

8,7

9,2

Tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja

8,9

9,5

Tilikauden tulos

7,6

7,8

Asiakasomistajien määrä

Henkilökunnan määrä

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 115 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.