Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Keskimaa suunnittelee uuden Prisman rakentamista Jyväskylän Seppälään

Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaa suunnittelee uuden Prisman rakentamista Jyväskylän Seppälään

Julkaistu: 14.09.2011 klo 09:59
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Julkaisuvapaa 14.9.2011 kello 11.00

Keskimaa Osk suunnittelee uuden Prisma-hypermarketin rakentamista Jyväskylän Seppälään.

Huolellisten selvitysten jälkeen Keskimaassa on päädytty siihen, että toiminnan jatkuvuuden, palvelujen kehittämisen ja tiukentuvien energiavaatimusten kannalta paras ratkaisu on neljä vuosikymmentä palvelleen vanhan Prisman korvaaminen uudella kiinteistöllä.

Keskimaa on käynnistänyt Prisman rakentamista koskevan asemakaavamuutosprosessin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin kanssa tänä kesänä.

– Seppälän Prisma on ollut vuosikymmenien ajan yksi Jyväskylän merkittävimmistä kauppapaikoista ja Keskimaan suurin toimipaikka. Nyt käynnistetyllä kehittämishankkeella varmistamme, että se säilyttää tämän asemansa myös tulevina vuosikymmeninä, toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

– Asiakasomistajiemme muuttuneet kulutustottumukset päivittäistavarakaupassa sekä heidän toiveidensa mukainen voimakas panostuksemme käyttötavarakaupan kehittämiseen edellyttävät nykypäivän Prisma-hypermarketilta tiettyä kokoluokkaa. Seppälän Prisman nykyisillä myyntineliöillä emme pysty vastaamaan asiakasomistajiemme kasvaneisiin odotuksiin, hän jatkaa.

Keskimaassa on selvitetty vaihtoehtoisesti sekä nykyisen kiinteistön laajentamista ja peruskorjaamista että täysin uuden marketin rakentamista. Selvitystyön jälkeen on päädytty uuden kiinteistön kannalle.

Uuden Prisma Seppälän myyntialaksi on kaavailtu noin 17 000 m2.  Kokonaisala taustatiloineen ja etumyymälöineen tulee olemaan noin 35 000 m2.

Hypermarketin pääfasadit avautuvat Ahjokadulle sekä Seppäläntien puoleisessa päädyssä kulmittain Vasarakadun suuntaan.

Suunnitelmien mukaan Prisman pihaan tulee useita ajoreittejä kolmelta eri kadulta. Pysäköintipaikkoja suunnitelmassa on yhteensä 2 500, eli reilusti yli kaksinkertaisesti nykyiseen verrattuna.

Uuden Prisman rakentamisen puolesta puhuu monta merkittävää seikkaa. Se on arvioitu parhaaksi vaihtoehdoksi asiakas- ja henkilöstönäkökulmasta sekä taloudellista ja ekologisesta näkökulmasta. Seppälän alueen kaupunkikuvaa kohentavan kiinteistön toiminnallisuuskin paranee merkittävästi, kun se suunnitellaan kokonaan uudelleen tämän hetken ja tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti.

Laajennus- ja uudistusvaihtoehdossa rakentaminen olisi hitaampaa ja työläämpää. Se haittaisi väistämättä Prismassa asiointia ja työskentelyä sekä vaikuttaisi myyntiin negatiivisesti.

– Uutta Prismaa voidaan sen sijaan rakentaa liiketoimintaa ja asiakkaita millään tavalla häiritsemättä. Vanha Prisma toimii normaalisti siihen saakka, kunnes uusi Prisma avaa ovensa, Antti Määttä perustelee.

1970-luvun alussa valmistuneen, monta kertaa vuosien mittaan laajennetun kiinteistön muuttaminen nykypäivän vaatimusten mukaiseksi tulisi muutenkin tavattoman kalliiksi.

– Jatkuvasti kovassa käytössä oleva kiinteistö alkaa väistämättä tulla elinkaarensa päähän. Meidän pitää myös ottaa huomioon ensi vuonna voimaan astuvat uudet, tuntuvasti tiukentuvat energiamääräykset, jotka koskisivat peruskorjattavaa kohdetta yhtä lailla kuin uutta kiinteistöäkin, korostaa kiinteistöjohtaja Matti Vihinen.

Hän muistuttaa, että Keskimaa on sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen Suomen Kaupan Liiton energiatehokkuussopimuksen merkeissä.

– Suunnittelun lähtökohtana on, että Seppälän uusi Prisma istuu jo valmistumisvaiheessaan vuodelle 2020 kaavailtuun nollaenergialinjaan. Samalla pyrimme tietysti siihen, että kaikki mahdollinen käytettävissä oleva materiaali vanhasta kiinteistöstä kierrätetään hyötykäyttöön.

Seppälän Prisman kehittämistoimiin Keskimaassa on varauduttu jo vuosien ajan hankkimalla Prisman ympäriltä maa-alueet Ahjokadun, Vasarakadun ja Alasinkadun rajaamasta korttelista.

Viimeksi keväällä Keskimaan omistukseen siirtyi Vähälän terminaalikäytössä ollut tontti sekä sillä sijaitsevat rakennukset. Lisäksi Keskimaa omistaa Jyväskylän Käyttöauton tontin kiinteistöineen sekä Prisman kaupunginpuoleisessa päädyssä sijaitsevan tontin ja kiinteistön, jossa tällä hetkellä on Keskimaan omia varastotiloja sekä Postin Seppälän palvelupiste.

Mikäli kaavoitustyö etenee ripeästi, on mahdollista, että hanke käynnistyy jo tulevana talvena vanhojen kiinteistöjen purkutöillä. Käyttöauton kiinteistön purkaminen voi lähteä liikkeelle välittömästi, kun autoliikkeen vuokrasopimus helmikuun lopussa päättyy. Vähälän terminaalin purkutyöt ajoittunevat kesäkuulle.

– Pyrimme etenemään hankkeessa nopealla aikataululla. Parhaassa tapauksessa Prismaa päästään rakentamaan vuoden kuluttua syksyllä, mikä tarkoittaisi sitä, että uusi Prisma avattaisiin jopa joulukauppaan 2013, Matti Vihinen aikatauluttaa.

– Tavoitteenamme on valikoimiltaan ja palveluiltaan monipuolinen Prisma-hypermarket, jossa asiakkaita palvelevat Prisman lisäksi erilaiset etumyymälät. Uusien yhteistyökumppaneiden hakeminen käynnistyy tänä syksynä. Myös olemassa olevien yhteistyökumppaneiden kanssa käynnistetään neuvottelut, kertoo market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Raija Rantanen.

Hankkeen kokonaiskustannukset tarkentuvat suunnitelmien edetessä, muun muassa kiinteistön lopullisen kokoluokan selvittyä.

– Joka tapauksessa puhutaan yhdestä Keskimaan kautta aikojen suurimmasta investoinnista. Hanke on samaa kokoluokkaa kuin Sokos-keskuksen rakentaminen. Arviomme mukaan investointi tulee olemaan 30 – 40 miljoonaa euroa, Antti Määttä toteaa.

Toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011

Kiinteistöjohtaja Matti Vihinen, 050 502 5252

Toimialajohtaja Raija Rantanen, 050 539 9383

Prisma-johtaja Juha Julkunen, 050 550 2460

Taustaa:

• Suomen ensimmäinen Prisma-hypermarket avattiin Jyväskylän Seppälään lähes neljä vuosikymmentä sitten, 22.11.1972, jolloin automarketit tekivät vasta tuloaan Suomeen. Prisman koko oli avausvaiheessa 4 400 neliötä.
  • Prisma sai nimensä kauppapaikan merkkinä toteemin päässä prisman eri värejä heijastelleesta valopallosta.
  • Seppälän Prisma oli menestys heti alkumetreiltään lähtien. Sen avaamisen jälkeen Seppälän alueelle alkoi nopeasti muodostua kaupungin toinen kaupallinen keskus.
  • Seppälän Prisma on ollut koko olemassaolonsa ajan myynniltään Keskimaan suurin toimipaikka.
  • S-ryhmän vaikeina vuosina 1980-luvulla Keskimaa oli Seppälän Prisman ansiosta poikkeuksellisen hyvässä tuloskunnossa. Siksi Keski-Suomessa voitiin toteuttaa kaupparyhmän rakennemuutoksen mukaisesti 10 osuuskaupan fuusio onnistuneesti ja yksimielisesti.
  • Vuosien saatossa Prismassa on tehty useita laajennuksia, keskimäärin noin viiden vuoden välein. Viimeisin laajennus valmistui vuonna 2003.
  • Prisman nykyinen myyntiala on noin 10 000 m2 ja kokonaisala noin 20 000 m2.

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 660 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 108 000. Keskimaa työllistää noin 1900 keskisuomalaista.