Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Kauppa ei odota venäläismatkailijoiden suurta ostosryntäystä Suomeen

Kaupan liitto

Kauppa ei odota venäläismatkailijoiden suurta ostosryntäystä Suomeen

Julkaistu: 26.12.2014 klo 10:00
Julkaisija: Kaupan liitto

Venäjän talouskriisin odotetaan vähentävän Suomeen vuodenvaihteeksi tulevien venäläismatkailijoiden määrää. Aiempien vuosien ostoryntäystä ei ole odotettavissa. Suomi myös kilpailee vähenevistä matkailijoista Viron kanssa.

Vielä viime tammikuussa Suomeen tulleiden venäläismatkailijoiden määrä kasvoi noin neljä prosenttia edellisvuodesta. Ruplan romahduksen jälkeen ostosmatka Suomeen ei kuitenkaan ole enää yhtä houkuttelevaa. Kaupan liitto arvioi, että vuodenvaihteessa venäläismatkailijoiden määrä voi olla yli 20 prosenttia pienempi kuin viime vuonna.

Tammikuussa Suomessa vierailevat venäläiset käyttävät ostoksiin rahaa selvästi keskimääräistä enemmän, joten vuodenvaihteen matkailijoiden menetys vaikuttaa kauppaan. Esimerkiksi tax-free-ostosten kokonaisarvo tammikuussa on tavallisesti yli 70 prosenttia keskivertokuukautta suurempi. Vuodenvaihteen venäläismatkailijat viipyvät Suomessa myös pidempään kuin muulloin, joten pudotus näkyy koko matkailualalla.

Venäläismatkailijoiden väheneminen näkyy alennusmyynneissä

Perinteisesti kaupan alennussesonki alkaa heti joulun jälkeen. Venäläisten matkailijoiden vähentyminen on vaikuttanut kuitenkin myös alennusmyynteihin. Etenkin itärajan tuntumassa venäläismatkailijoiden kato aikaisti perinteisiä alennusmyyntejä.

Lisäksi vaatetuksen ja urheiluvälineiden alennusmyynnit käynnistyivät paikoitellen jo ennen joulua joulukuun lämpimien säiden takia.

Viro houkuttaa pietarilaisia

Heikko rupla ei ole ainoa asia, joka huolettaa venäläismatkailijoista hyötyviä suomalaisia kaupan ja palvelualan yrityksiä. Suomi kilpailee nimittäin Viron kanssa etenkin Pietarin alueelta tulevista venäläisturisteista.

Kaupan liiton syksyllä teettämien rajahaastattelujen* mukaan Pietarista tulevat venäläismatkailijat tekevät Viroon useampia matkoja kuin Suomeen. Pietarilaiset myös viipyvät Virossa pidempään kuin Suomessa.

Suomessa yli 70 prosenttia pietarilaismatkailijoista on päivämatkalaisia. Virossa taas päivämatkalaisten osuus on reilut 40 prosenttia. Lähes yhtä moni viipyy Virossa 2–3 päivää, kun Suomessa useita päiviä viettäviä on selvästi vähemmän.

Pietarilaiset myös ostavat Virosta monipuolisemmin kuin Suomesta. Pietarilaismatkailijat hankkivat Virosta useimmiten elintarvikkeita, makeisia, alkoholia, aikuisten ja lasten vaatteita sekä jalkineita. Suomesta haetaan eniten elintarvikkeita. Lisäksi pietarilaiset käyttävät palveluita enemmän Virossa kuin Suomessa.

”Hintakilpailu Suomen ja Viron välillä näkyy tuloksista selvästi. Se on selvä viesti siitä, että suomalaisen kaupan kilpailukyvystä on pidettävä huolta. Nyt kauppaa on rasitettu koko hallituskauden kiristyvällä verotuksella ja hallinnollisilla kustannuksilla”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.

* Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy haastatteli tammi-elokuun aikana 7 130 Suomesta lähtevää, vähintään 15-vuotiasta venäläistä ja elo-syyskuussa runsaat 1 000 Narvasta lähtevää, vähintään 15-vuotiasta venäläistä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Kauppa työllistää noin 300 000 henkilöä Suomessa. Kaupan liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. www.kauppa.fi