Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » IKEA lanseeraa vegaaniset kasvispyörykät

IKEA lanseeraa vegaaniset kasvispyörykät

Julkaistu: 08.04.2015 klo 09:00
Julkaisija: IKEA Oy

Tästä päivästä lähtien IKEA-ravintoloissa tarjoillaan perinteisten lihapullien rinnalla GRÖNSAKSBULLAR-kasvispyöryköitä. Pyöryköiden lanseeraus on ensimmäinen askel kohti entistä laajempaa terveellisemmän ruoan valikoimaa IKEA-ravintoloissa.  Kasvispyörykät ovat täysin vegaanisia, ja niiden ympäristövaikutukset, kuten hiilijalanjälki, ovat pienemmät kuin lihapullilla.

Kiinnostus ruokaa, ravitsemusta ja ruoan sosiaalisia näkökulmia kohtaan on nyt suurta. Sosiaalisessa mediassa jaetaan miljoonia ruokaan ja yhteisiin ruokahetkiin liittyviä kuvia, ja ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia ruokaan liittyvistä vastuullisuuskysymyksistä. Herkullisuus ja edullisuus ovat jatkossakin tärkeässä roolissa IKEA-ruokavalikoimassa. IKEA-konsernin kestävän kehityksen strategian mukaisesti tarjontaa laajennetaan terveellisemmillä vaihtoehdoilla, jotka on tuotettu vastuullisesti. Ruokatarjonnan kehittämisen lisäksi IKEA-ravintolat saavat lähitulevaisuudessa uudistetun ilmeen, mikä tekee ravintolakäynnistä entistä miellyttävämmän ja tarjoaa mukavan tauon kodikkaassa ympäristössä ostosten lomassa.

– Tarjoamme jatkossakin herkullista ruokaa ja ruotsalaisia makuja edulliseen hintaan, mutta samalla panostamme entistä enemmän myös muihin asiakkaillemme tärkeisiin asioihin eli ruoan terveellisyyteen ja vastuullisuuteen. Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja olemme vasta matkamme alussa. Kasvispyöryköiden lanseeraaminen on ensimmäinen askel”, IKEA Food Suomen ravintolatoimen johtaja Minna Tuohimäki kertoo.

Uudet GRÖNSAKSBULLAR-kasvispyörykät ovat hyvä vaihtoehto suosituille lihapullille. Pääruoaksi sopivat pyörykät ovat maukkaita ja proteiinipitoisia, ja annosten lisukkeena on tuoreita raaka-aineita. Suomen IKEA-ravintoloissa kasvispyörykkäannos tulee myyntiin keskiviikkona 8.4. hintaan 4,45 €. Annoksessa on lisukkeena vehnänjyväpilahvia ja valkosipulilla maustettua paholaisen hilloa. Kasvispyöryköitä voi ostaa myös Swedish Food Marketista kesäkuun alusta alkaen. IKEA-kasvispyörykkä sisältää herneitä, kikherneitä, porkkanaa, paprikaa, maissia, lehtikaalia, hernetärkkelystä, mausteita (mustapippuri, salvia, laakerinlehti), rapsiöljyä, sipulia ja herneproteiinia. Kasvispyörykät eivät sisällä yleisiä allergeenejä kuten pähkinöitä, maitoa, kananmunaa, kalaa, soijaa tai laktoosia.

IKEA Food kehittää jatkossa erityisesti seuraavia osa-alueita:

• Terveellisyys – Ruokatarjontaa kehitetään entistä laajemmaksi ja terveellisemmäksi. Huomiota kiinnitetään erityisesti raaka-aineiden laatuun ja annoskokoihin.
  • Kestävä kehitys – Raaka-aineiden valinta ja vastuullinen tuotanto ovat keskiössä. Lohi ja silli ovat valikoiman kulmakiviä, sillä ne korostavat yrityksen ruotsalaisia juuria. Toimintavuoden ’15 loppuun mennessä kaikki IKEA-tavarataloissa myytävä ja tarjottava kala sekä äyriäiset ovat rapuja lukuun ottamatta ASC- tai MSC-sertifioituja. IKEA tekee parhaillaan töitä MSC-organisaation kanssa myös käyttämiensä rapukasvattamojen sertifioimiseksi. Myös luomuruokaan panostetaan: IKEA-ravintolan ja Swedish Food Marketin valikoimissa on pitkään ollut luomutuotteita edullisesti. Esimerkiksi ravintoloissa myytävä lasten pasta-annos on kokonaan luomua.
  • Ravintolakokemus – Toimintavuoden ’16 aikana IKEA-ravintolat saavat uuden, tunnelmallisemman ja kodikkaamman ilmeen, joka korostaa yrityksen kodinsisustusosaamista sekä ruotsalaisia juuria.
  • IKEA-ravintolatyöntekijät – IKEA haluaa olla hyvä työpaikka. Työntekijät ovat liiketoiminnan ydin, joten heidän osaamistaan terveellisen ja vastuullisen ruoan saralla kehitetään jatkuvasti.

IKEA Viestintä
puh: +358 40 451 7856, pr.finland@ikea.com

IKEA-kasvispyörykän koostumus

IKEA