Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » IKEA jatkaa kierrätyshuonekalujen jälleenmyyntiä tavarataloissaan

IKEA Oy

IKEA jatkaa kierrätyshuonekalujen jälleenmyyntiä tavarataloissaan

Julkaistu: 03.07.2016 klo 13:55
Julkaisija: IKEA Oy

Kierrättäminen kiinnostaa: sunnuntain kirpputoritapahtumassa noin kaksi tuhatta kävijää ympäri Suomen

IKEA Suomi julkisti jatkavansa ja laajentavansa touko-kesäkuussa pilotoimaansa kiertopalvelua, jossa kuluttajat voivat tuoda käytettyjä IKEA-tuotteita jälleenmyyntiin tavarataloihin. Käytetyn tavaran kierrättäminen on suosittua, mistä kertoo myös sunnuntaina 3.7. IKEA-tavaratalojen piha-alueilla järjestetty suurkirpputori.

IKEA pilotoi touko–kesäkuussa uutta kiertopalvelua, jossa asiakkaat toivat käytettyjä IKEA-huonekaluja jälleenmyyntiin kaikkiin Suomen IKEA-tavarataloihin. Asiakas sai myyntikelpoisesta IKEA-huonekalusta ennalta määritellyn hyvityksen, jonka jälkeen tuote myytiin uuteen kotiin tavaratalossa omassa pisteessään. Kokeilu onnistui yli odotusten ja nyt kiertopalvelua on päätetty jatkaa toistaiseksi.

- Kiertopalvelusta saadut kokemukset olivat erittäin positiivisia ja saivat lämpimän vastaanoton niin asiakkailta kuin tavarataloiltakin. Päätimme jatkaa ja laajentaa palvelua. Jatkossa mukana on pöydät, tuolit, lipastot, hyllyt ja kaapit, kertoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto

Täyteen varatut kirpputorit kertovat kierrätysinnosta

IKEA tarjosi kaikkien viiden tavaratalonsa ja Jyväskylän lähipisteensä piha- ja parkkialueet tavaran kierrätystä varten tänä sunnuntaiaamupäivänä. Myyntiin sai tuoda kaikenlaista tavaraa, ei ainoastaan IKEA-tuotteita. Jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa kaikki yli 750 ilmaista myyntipaikkaa oli varattu täyteen. Valtakunnallisesti kävijöitä arvioitiin olevan jopa kaksi tuhatta.

- Tunnelma kirppiksillä oli välitön ja iloinen, kuten yleensä tällaisissa yhteisöllisissä tapahtumissa onkin. Kierrättäminen on yhä tärkeämpää ihmisille, moni pohtii, miten voisi elää arkeaan kestävämmin. IKEA haluaa osaltaan kannustaa tähän monin eri keinoin. Kiertopalvelu ja kirpputorit ovat yksi esimerkki, kertoo Suvanto.

- Kaikilla paikkakunnilla toivottiin kirpputoritapahtuman uusimista. Tähän palaamme mahdollisimman pian, Suvanto jatkaa.

Sekä kirpputorit että touko-kesäkuussa pilotoitu kiertopalvelu ovat osa IKEA Suomen kestävän kehityksen strategiaa, jonka yhtenä tavoitteena on tehdä käytettyjen IKEA-tuotteiden kierrättämisestä yhtä helppoa ja vaivatonta kuin uusien tuotteiden ostamisesta.

Näin IKEA-kiertopalvelu toimii

• Asiakas tuo käytetyn IKEA-pöydän, -tuolin, -hyllyn, -kaapin tai -lipaston IKEA-tavarataloon ja saa myyntikelpoisesta tuotteesta hyvityskupongin, joka käy maksuvälineenä tavaratalon kassalla.

• Hyvityskupongit ovat 4–20 euron arvoisia:

IKEA-sivupöydät ja apupöydät         4 €
IKEA-tuolit                                     5 €
IKEA-työpöydät                              10 €
IKEA-sohvapöydät                          10 €
IKEA-lipastot                                  10 €
IKEA-ruokapöydät                           15 €
IKEA-kirjahyllyt ja kaapit                 15 €
IKEA-vitriinikaapit                           20 €

• Kiertopalveluun tuotavien huonekalujen on oltava ehjiä ja myyntikelpoisia.

• Kierrätyshuonekalut tulevat myyntiin Kodista kotiin -nimiselle myyntialueelle IKEA-tavaratalojen Löytöpisteisiin. Kierrätyshuonekalut tunnistaa hintalapun yhteydessä olevasta Kodista kotiin -tunnuksesta.

• Kierrätyshuonekalun hinta muodostuu hyvityssummasta ja arvonlisäverosta. Esimerkiksi Kodista kotiin -osastolta ostetun IKEA-tuolin hinta on 5 euroa + alv 24 %.

Lisätietoja kiertopalvelusta: http://www.ikea.com/ms/fi_FI/palvelut/kiertopalvelu/index.html

IKEA Suomi, viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856

Annika Stubbe, viestinnän asiantuntija

Tiina Suvanto, vastuullisuuspäällikkö