Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » IKEA ja Vaasan kaupunki allekirjoittivat aiesopimuksen

IKEA Oy

IKEA ja Vaasan kaupunki allekirjoittivat aiesopimuksen

Julkaistu: 25.11.2014 klo 10:30
Julkaisija: IKEA Oy

IKEA Real Estate Oy, Ikano Retail Centres Finland ja Vaasan kaupunki ovat 25.11. allekirjoittaneet aiesopimuksen IKEA-tavaratalon ja Ikano-kauppakeskuksen suunnittelusta Vaasaan. Nyt tehty aiesopimus on yksi osa suunnitelmaa, jossa IKEA selvittää uusia laajentumismahdollisuuksia kasvavalle liiketoiminnalleen Suomessa.

Aiesopimuksessa sovittujen reunaehtojen perusteella Risön tontille voidaan ryhtyä suunnittelemaan laajaa kaupallisten toimijoiden ja palveluiden kokonaisuutta. Sopimuskausi kestää vuoden 2016 loppuun saakka, ja sen aikana tontille tehdään yksityiskohtainen suunnitelma asemakaavasta.

– IKEA kasvaa Suomessa ja siksi selvitämme jatkuvasti useita eri mahdollisuuksia laajentaa läsnäoloamme koko maassa. Vaasan aiesopimus on yksi osa laajentumissuunnitelmaa. Vaasan lisäksi kartoitetaan myös muita laajentumismahdollisuuksia Pohjanmaalla, kertoo IKEA Real Estate Oy:n kiinteistöjohtaja Hasse Lillkull.

– Toimiva kauppakeskus vaatii ainutlaatuisen ankkurin. Meillä se on IKEA. Nyt lähdetään suunnittelemaan, mitä muita liikkeitä ja palveluja tähän kokonaisuuteen voitaisiin tuoda, toteaa Ikanon toimitusjohtaja Tuire Nyberg.

Ennen varsinaisia rakennuttamispäätöksiä tarvitaan tontin asemakaavalle hyväksyntä Vaasan kaupungilta sekä investointipäätökset IKEA-konsernista ja Ikanolta.

– Nyt solmitun aiesopimuksen on mahdollistanut perusteellinen pohjatyö, jossa olemme mm. saaneet tarvittavia muutoksia vaihemaakuntakaavaan. Tällä hankkeella on nyt hyvät edellytykset menestyä, sanoo Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.

IKEA Real Estate Oy:llä ja Ikanolla on voimassa oleva aiesopimus myös Oulun kaupungin kanssa. Seinäjoen kanssa aikaisemmin tehty aiesopimus on rauennut, mutta neuvottelut Seinäjoen kaupungin kanssa ovat edelleen mahdollisia. Pisimmälle edennyt ja ensisijainen laajentumishanke on Lappeenrannassa.

Suomessa on tällä hetkellä viisi IKEA-tavarataloa, joiden lisäksi IKEA Nettikauppa tarjoaa ostosmahdollisuuden kaikkialla Suomessa.

Ruotsinkielinen tiedote liitteenä.

Hasse Lillkull, kiinteistöjohtaja, IKEA Real Estate Oy, hasse.lillkull@ikea.com, puh. 040 4560 760

IKEA Viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856

Tuire Nyberg, toimitusjohtaja, Ikano Retail Centres Finland Oy, tuire.nyberg@ikano.fi, puh. 040 562 1106