Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » IKEA återkallar PATRULL barngrindar på grund av säkerhetsrisk

IKEA Oy

IKEA återkallar PATRULL barngrindar på grund av säkerhetsrisk

Julkaistu: 23.06.2016 klo 08:00
Julkaisija: IKEA Oy

IKEA uppmanar kunder som har en PATRULL barngrind att omedelbart sluta använda den och återlämna den till valfritt IKEA varuhus för full återbetalning.

IKEA har tagit emot rapporter från kunder om att PATRULL barngrindar oväntat har öppnats, vilket har orsakat att barn har ramlat nerför trappan. En del av incidenterna har lett till skador som krävt sjukvård. I Finland har motsvarande fall inte rapporterats. En oberoende extern utredning visar att låsmekanismen, trots godkända tester enligt tillämpliga standarder, inte är fullt tillförlitlig och därmed utgör en risk för små barn.

”IKEA har nolltolerans mot produkter som riskerar barns säkerhet. Vi vill erbjuda säkra och hälsosamma produkter, och vi tycker att barnen är världens viktigaste människor. Så fort vi får indikationer på ett möjligt säkerhetsproblem gällande någon av våra produkter vidtar vi åtgärder. Vi kan inte acceptera att det finns en risk för att skada sig i samband med lek, och som en omedelbar försiktighetsåtgärd återkallar vi därför alla PATRULL barngrindar”, säger Maria Thörn, Acting Business Area Manager på Barnens IKEA.

IKEA uppmanar alla kunder som har en PATRULL barngrind att omedelbart sluta använda den och återlämna den till valfritt IKEA varuhus för full återbetalning.

PATRULL barngrind, PATRULL KLÄMMA och PATRULL FAST har sålts på alla IKEA marknader. Produkten kan återlämnas på vilket IKEA varuhus som helst. Produkten kan returneras även utan kvitto och produktens pris betalas tillbaka till kunden.

För mer information ring IKEA kundservice (09 3482 9400) eller se IKEA.fi.

IKEA-visio on luoda parempi arki monille ihmisille. Visionsa ja liikeideansa mukaisesti IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. IKEA-konsernilla on tällä hetkellä 328 tavarataloa 28 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa, sekä IKEA-lähipiste Jyväskylässä. www.IKEA.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki