Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Herätys, herukatkin ovat jo kypsiä!

Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry

Herätys, herukatkin ovat jo kypsiä!

Julkaistu: 01.08.2016 klo 10:16
Julkaisija: Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry

Herukoiden satokausi tuo väriä loppukesän marjamarkkinoille. Käsin poimittuja herukoita ja karviaisia on ollut myynnissä jo heinäkuun lopulla, ja koneellinen poiminta on alkanut maan keskiosia myöten. Satokausi on muiden marjojen tapaan selvästi normaalia aikaisempi. Herukoiden hankkimisessa kannattaa siis pitää kiirettä, mikäli aikoo mehustaa ja pakastaa näitä terveyspommeja. Suurin osa herukoista poimitaan tänä vuonna elokuun puoleen väliin mennessä.

Herukat eivät kärsineet tammikuun pakkasista, ja kasvukausikin on sujunut suotuisasti ilman kukinnan aikaisia hallavaurioita. Pölyttäjistä oli kuitenkin hieman pulaa, joten jonkin verran raakileiden varisemista on tapahtunut kesän aikana. Marjojen kypsymisen aikana satoi riittävästi, joten marjojen koko kasvoi kohtalaiseksi. Mustaherukan sato-odotus on tyydyttävä, puna- ja valkoherukoilla hieman parempi.

Uusia tuoremarjalajikkeita

Mustaherukan valtalajikkeet ovat vanha ruotsalaisperäinen Öjebyn sekä Suomessa jalostettu Mortti. Uudempia tulokkaita etsitään erityisesti tuorekulutukseen sopivista lajikkeista. Skotlantilainen Ben Tron sekä suomalainen Mikael ovat jo saavuttaneet suosiota kuluttajien keskuudessa. Punaherukan ehdoton valtalajike Punainen Hollantilainen soveltuu monenlaiseen käyttöön.

Herukan pinta-alat lievässä laskussa

Valtaosa Suomen herukanviljelyalasta on mustaherukkaa, kaikkiaan sitä on vajaat 1400 hehtaaria. Puna- ja valkoherukkaa kasvatetaan pääosin teollisuuden raaka-aineeksi. Punaherukan viljelyala on hieman yli 170 hehtaaria ja valkoherukan alle 50 hehtaaria.

Herukoiden sukuun kuuluva karviainen mielletään usein kotipuutarhakasviksi. Sitä viljellään kuitenkin ammattimaisestikin 21 hehtaarin alalla. Osa sadosta päätyy tuoremarjana torikauppaan.

Herukan viljelyalat ovat pienentyneet parin viime vuosikymmenen aikana, mikä johtuu herukan teollisuuskäytön vähenemisestä, tuoremarjoina herukoiden suosio kuitenkin kasvaa.

Suoramyynti- ja itsepoimintatilojen luettelo: www.marjat.fi

Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, Tuija Tanska, puh. (09) 5841 6535 tai 040 8384228

Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto on alan yrittäjien valtakunnallinen toimialajärjestö jonka tehtävänä on kehittää maamme hedelmän- ja marjantuotantoa sekä toteuttaa suomalaisten marjojen ja omenan valtakunnallista menekinedistämistä ja viestintää.