Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Hämeenmaan investoinnit jatkuivat

Hämeenmaan investoinnit jatkuivat

Julkaistu: 16.08.2013 klo 11:00
Julkaisija: Osuuskauppa Hämeenmaa

Osuuskauppa Hämeenmaan alkuvuoden myynti oli 536,8 M€, ja se säilyi edellisen vuoden tasolla (ed. v. 535,1 M€). Yleisen taloustilanteen epävarmuudesta huolimatta alkuvuoden tulos, 6,2 M€, oli myös suunnitellulla tasolla. Hämeenmaa on alueensa suurin yksityinen työnantaja noin 3 000:lla työntekijällään ja työllisti kuluneena kesänä lisäksi tuhat paikallista nuorta. Asiakasomistajamäärä jatkoi kasvuaan, ja Bonuksia maksettiin 17,4 M€. Myös investointeja Kanta- ja Päijät-Hämeeseen jatkettiin 40 M€ investoinneilla. Merkittävin tapahtuma oli Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneen remontin valmistuminen ja avaaminen vappuna.

Myynti ja tulos odotetunlaiset

Hämeenmaa-konsernin myynti oli alkuvuonna 536,8 M€, ja se säilyi edellisen vuoden tasolla (ed. v. 535,1). Hämeenmaan alkuvuoden tulos oli 6,2 M€, ja se oli 1,4 M€ edellisvuotta pienempi. Yleisen taloustilanteen epävarmuudesta huolimatta tulos säilyi suunnitellun suuruisena. – Tuloskehitykseen vaikutti osaltaan konsernissa alkuvuonna käynnistetty tehostamisohjelma, jonka tavoitteena on ollut kulujen laaja-alainen karsiminen. Tehostamisohjelmalla ei ole ollut vaikutusta asiakasomistajien palveluihin, Hämeenmaan toimitusjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Monipuolisia etuja jo yli 143 000:lle asiakasomistajataloudelle

Hämeenmaan asiakasomistajamäärä jatkoi kasvuaan. Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 143 025. Määrä kasvoi vuodenvaihteesta 1 566:lla asiakasomistajalla. Bonuksia maksettiin alkuvuoden aikana 17,4 M€ (+ 1,5 % edellisvuoteen) ja maksutapaetua yhteensä 0,2 M€. Tämän lisäksi täyteen suoritetuille osuusmaksuille maksettiin kesäkuussa 10 % korko. Osuuspääoman korkojen kokonaissumma oli 1,3 M€.

Asiakasomistajien palveluiden voimakasta kehittämistä jatkettiin

Hämeenmaa jatkoi toimipaikkaverkostonsa voimakasta kehittämistä, ja investointeja Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin alkuvuonna yli 40 M€:lla. Merkittävin tapahtuma oli Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneen avaaminen vappuna. Muista kehittämistoimenpiteistä tärkeimmät olivat Hollolan kuntakeskuksen uuden S-marketin sekä laajennetun ja uudistuneen S-market Hartolan avaukset. Saleja uudistettiin Nastolassa ja Rengossa, ja Tammelassa avattiin uusi ABC-automaattiasema. Hämeenlinnan uuden Sokos-tavaratalon suunnittelu moottoritien katteelle rakennettavaan kauppakeskukseen käynnistettiin myös.

– Toimipaikkaverkoston kehittämistä jatketaan loppuvuonna. Autokaupan vuoden 2013 merkittävin investointikohde on Nelipyörä Oy:n syyskuussa avattavan Toyota-autotalon rakentaminen Hyvinkäälle. Market-toimialalla S-market Järvelän ja Padasjoen uudistustyöt aloitetaan sekä S-market Mascot avataan uudistettuna. El Torossa on tehty kesällä keittiöremonttia. Lisäksi ABC-automaattiasemia avataan yhdestä kolmeen, kaavoitustilanteesta riippuen, Taavi Heikkilä kertoo.

Suurin yksityinen työnantaja ja erinomainen työtyytyväisyys

Hämeenmaa on toimialueensa suurin yksityinen työnantaja, noin 3 000 työntekijällään. Henkilöstön työtyytyväisyys tutkitaan vuosittain, ja se on viimeisimmän tutkimuksen mukaan kiitettävällä tasolla. Hämeenmaalla on merkittävä rooli myös kanta- ja päijäthämäläisten nuorten työllistäjänä. – Tänä vuonna kesätyöpaikan sai yhteensä 1 160 nuorta, joista 612 oli Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoita, Taavi Heikkilä sanoo. Hämeenmaa on syventänyt oppilaitosyhteistyötä ja solminut kaikkien toimialoillaan opetusta antavien oppilaitosten kanssa puitesopimukset.

Loppuvuoden näkymät

Hämeenmaa-konsernin liikevaihdon odotetaan loppuvuonna säilyvänvuoden 2012 tasolla yleisestä taloustilanteen epävarmuudesta huolimatta. Alkuvuoden tuloskehityksen perusteella arvioidaan kuluvan vuoden tuloksen toteutuvan jonkin verran vuoden 2012 tasoa pienempänä.

Lisätietoja: Osuuskauppa Hämeenmaa, toimitusjohtaja Taavi Heikkilä, puhelin 050 68037

Hämeenmaa – yli 143 000 asiakkaansa omistama yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 23 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka tarjoaa asiakasomistajilleen edullisia ja luotettavia kauppapalveluja sekä antaa ostojen keskittämisestä Bonusta. Hämeenmaa käyttää tuloksensa verkostonsa kehittämiseen ja asiakasomistajapalvelujen parantamiseen.