Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » EkoFlex E85 Kangasniemen ABC-polttonestepisteeseen

Osuuskauppa Keskimaa

EkoFlex E85 Kangasniemen ABC-polttonestepisteeseen

Julkaistu: 27.06.2012 klo 10:00
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaa Osk:n ABC-polttonesteautomaattiin Kangasniemelle on lisätty myyntiin neljäs polttoainelaatu, kotimainen Avainlippu-tuote EkoFlex E85.

Kangasniemen ABC-automaatti on Keskimaan kolmas polttonesteen tankkauspiste, josta uutta biopolttoainetta on saatavilla. EkoFlex E85 lisättiin myyntiin Palokan ABC:lle sekä Laukaan ABC-automaattiin viime joulukuussa.

– EkoFlex E85-polttonesteen käyttö vähentää jopa 80 % autolla liikkumisen hiilidioksidipäästöjä. Sen myyntimäärät ovat vielä nykyisellään vaatimattomia, mutta uskomme, että tankkauspisteiden lisääntymisen, autokannan uudistumisen ja asiakasomistajiemme kulutustottumusten muuttumisen myötä EkoFlex E85:n suosio tulee kasvamaan lähivuosina. Haluamme tarjota asiakasomistajillemme mahdollisuuden tehdä ympäristöystävällisiä valintoja, toimialajohtaja Heikki Tervanen toteaa.

EkoFlex E85-polttoneste on tällä hetkellä litrahinnaltaan selvästi edullisempaa kuin 95E 10-bensiini. Mittarikentällä sen tunnistaa EkoFlex E85-merkinnästä sekä sinisestä jakelumittarin pistoolikahvasta. S-ryhmän ABC-ketjussa EkoFlex E85:n tankkauspisteitä on tällä hetkellä 22.

EkoFlex E85-korkeaseosetanolipolttonesteelle on myönnetty Avainlippu-merkin käyttöoikeus joulukuussa 2011. Suomalaisiin oloihin kehitetty tuote sisältää 80–85 % bioetanolia, jota valmistetaan kotimaisesta elintarviketeollisuuden biojätteestä.

EkoFlex E85-polttoneste tuotetaan pienissä laitoksissa elintarviketeollisuuden jätevirtojen syntysijoilla. Etanolin sivutuotteena syntyy rehua maatalouteen sekä vettä.
Etanoli väkevöidään 99-prosenttiseksi, minkä jälkeen se sekoitetaan bensiinin kanssa. Bensiinin osuus on 15–20 % lopullisessa tuotteessa.

EkoFlex E85-polttonesteen käyttäminen edellyttää ns. flexfuel-automallia, joka on ulkoisilta ominaisuuksiltaan, hinnaltaan ja peruskäytöltään samanlainen kuin bensiinikäyttöinen auto.
Flexfuel-autot yleistyvät Suomessa nopeasti. Tieliikenteen Tietokeskus on arvioinut, että flexfuel-mallien osuus uusista bensiiniautoista on 15 % vuonna 2015, 50 % vuonna 2017 ja lähes 100 % vuoteen 2020 mennessä.

Toimialajohtaja Heikki Tervanen, 050 593 5764

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 110 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.