Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Aukiolojen vapautuminen lisännyt kilpailua ja helpottanut kuluttajien arkea

Kaupan liitto

Aukiolojen vapautuminen lisännyt kilpailua ja helpottanut kuluttajien arkea

Julkaistu: 11.10.2016 klo 12:00
Julkaisija: Kaupan liitto

Tuoreen selvityksen mukaan lapsiperheet ja suurissa kaupungeissa asuvat kokevat kauppojen vapautuneiden aukiolojen helpottavan arjen järjestelyjä. Kaupan yritykset taas kokevat sääntelyn purkamisen lisänneen kilpailua. Nyt laki kohtelee kaikkia tasapuolisesti. Vapaus päättää omista aukioloista näyttää vaikuttavan siihen, kuinka tyytyväisiä yritykset ovat uuteen tilanteeseen.

Tämän vuoden alusta purettiin suomalaisen vähittäiskaupan liiallista sääntelyä, kun kaupan aukiolot vapautuivat. Muun muassa OECD on huomauttanut Suomea useasti siitä, että  sääntely rajoittaa kaupan kilpailua. Nyt tavoite kilpailun lisäämisestä on toteutunut, selviää Kaupan liiton selvityksestä*. Runsas 80 prosenttia päivittäistavarakaupoista (sis. tavaratalot ja kioskit) ja lähes puolet erikoiskaupoista kokee kilpailun kiristyneen nimenomaan aukiolojen vuoksi.

Kilpailun kiristyminen ei luonnollisestikaan ilahduta kaikkia kaupan yrityksiä varsinkin, kun pienet päivittäistavarakaupat ja kioskit ovat menettäneet myyntiään. 56 prosenttia päivittäistavarakaupoista pitääkin vapaita aukioloja aikaisempaa sääntelyä huonompana. Kuitenkin kun vapaita aukioloja vastustavat ja kannattavat yritykset painotetaan henkilöstön määrällä, kuva kääntyy täysin päälaelleen. Vapaita aukioloja kannattavat päivittäistavarakaupat työllistävät 94 prosenttia alan henkilöstöstä.

”Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan suurimmat työllistäjät näyttävät kannattavan sääntelyn poistamisesta. Mutta eivät pienemmätkään yritykset yksimielisesti sitä vastusta: runsas neljännes alle 20 henkeä työllistävistä päivittäistavarakaupoista kokee nykyisen vapauden aikaisempaa lainsäädäntöä parempana”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Erikoiskaupassa yrityksen koon lisäksi kantaan vaikuttavat selvästi myös sijainti sekä mahdollinen uusi kilpailutilanne suurten markettien ja tavaratalojen käyttötavaratarjonnan kanssa. Yli puolet erikoiskaupoista joko pitää vapaita aukioloja parempana kuin entistä sääntelyä tai niillä ei ole kantaa asiaan. Aukiolojen vapautuksesta ei pidä 45 prosenttia erikoiskaupoista.

Vapaus päättää itse määrittelee tyytyväisyyttä

Niin suurten kuin pienten ja erikoiskauppojen kuin päivittäistavarakauppojenkin näkemyksiin vaikuttaa ennen kaikkea se, kuinka vapaasti ne voivat itse päättää omista aukioloistaan.

”Valtaosa vapaista aukioloista pitävistä kaupoista saa itse päättää aukioloistaan tai ainakin niillä on hyvät mahdollisuudet neuvotella niistä. Monet nykyistä vapautta vastustavista kaupoista kannattavatkin periaatteessa sääntelyn purkamista, jos vain saisivat sulkea kauppansa kannattamattomina tunteina”, Kurjenoja kertoo.

Vapautuneet aukiolot näyttävät myös lisänneen työtunteja. Selvityksestä käy ilmi, että vähittäiskaupoista 46 prosenttia on lisännyt työntekijöiden tai heidän työtuntiensa määrää nimenomaan vapautuneiden aukiolojen vuoksi. Eniten on lisätty osa-aikaisten työtunteja. Varsinkin suurimmat työnantajat ovat lisänneet myös kokoaikaisten ja osa-aikaisten työntekijöiden määrää. Noin kolmasosa yrityksistä ei ole tehnyt mitään muutoksia ja 16 prosenttia on vähentänyt työvoimaa tai työtunteja.

Kuluttajat pitävät uusista aukioloista

Suuri enemmistö kuluttajista pitää vapaista aukioloista, on niitä sitten hyödyntänyt tai ei. Kolme viidestä on asioinut kaupoissa uusina aukioloaikoina. Eniten on hyödynnetty lauantai-iltojen tai sunnuntaiden aukioloja. Pohjois- ja Itä-Suomessa lauantai-iltoina kaupoissa asioivista 70 prosenttia kertoo lisänneensä lauantai-iltojen ostoskertojaan.

Viikonloppuisin kaupassa asioivat näyttävät olevan kaikkein tyytyväisimpiä vapaisiin aukioloihin. Lapsiperheet ja suurten kaupunkien asukkaat arvostavat eniten juuri viikonloppujen laajentuneita asiointimahdollisuuksia. Alle nelikymppiset naiset käyvät ahkerimmin kaupoissa sunnuntaisin, mutta alle nelikymppiset miehet ovat lisänneet sunnuntain ostoskertojaan eniten verrattuna viime vuoteen.

”Pääkaupunkiseudulla kuluttajat ovat alkaneet käydä enemmän myös erikoiskaupoissa ja tavarataloissa lauantai-iltaisin ja sunnuntaisin. Tämä kehitys todennäköisesti vahvistuu ja leviää myös muihin suuriin kaupunkeihin”, Kurjenoja arvelee.

* Selvitys koostuu Kaupan liiton, Päivittäistavarayhdistyksen ja Muotikaupan Liiton jäsenkyselystä, johon vastasi 402 vähittäiskaupan yritystä, TNS Gallupilla teetetystä otospohjaisesta kuluttajakyselystä, jonka otos oli 2 004 vähintään 15-vuotiasta mannersuomalaista sekä Feedbackly Oy:n 1 877 asiakkaalta keräämään asiakaspalauteaineistoon.

Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Kauppa työllistää noin 300 000 henkilöä Suomessa. Kaupan liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. www.kauppa.fi