Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Beibamboo tekee lastenvaatteilla kansainvälistä bisnestä

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 11.11.2014 klo 13:48
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Ruotsalaiset ovat kuuluisia menestyksekkäistä vaatebrändeistään, mutta osataan sitä Suomessakin. Beibamboo on yhden naisen toimeliaisuuden tuloksena syntynyt laadukkaita, helposti puettavia ja jopa paranemista edistäviä vauvan- ja lastenvaatteita valmistava yritys. Se tähtää suoraan kansainvälisille markkinoille. Asiakkaita ovat sekä kuluttajat että sairaalat, jotka pukevat myös erityistä huomiota vaativia vauvoja ja lapsia. Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman tuella Beibamboo on ottanut monta askelta matkalla kohti uskottavaa kansainvälistä lastenvaatebrändiä.

Beibamboo lähestyy vaatteiden valmistusta vauvojen ja lasten näkökulmasta: millaiset vaatteet tuntuvat mahdollisimman mukavalta ohuella ja pehmeällä iholla, miten hankaavien saumojen määrä voitaisiin minimoida ja miksei pakollisia lappuja sijoitettaisi vaatteiden ulkopuolelle? Entäpä millainen vaate olisi helpompi pukea esimerkiksi keskosvauvan tai sairastavan pikkulapsen päälle ilman, että lapsen turvallisuutta riskeerataan irrottamalla letkuja ja tippoja?

Alussa avoimia kysymyksiä oli paljon. Nyt vastauksia on löytynyt, ja Beibamboo myy mallistoaan omassa verkkokaupassaan ja jälleenmyyjien kautta. Lisäksi mallistoa koekäytetään sairaaloissa niin Suomessa kuin Yhdysvalloissakin.

Laadukkaampaa ja kestävämpää kulutusta

Beibamboo syntyi toimitusjohtaja Nina Ignatiuksen oman elämänkokemuksen myötä. Ignatiuksen oma vauva syntyi keskosena. Pikkuisen tytön vauva-aika oli mullistava – monestakin näkökulmasta.

– Tajusin, miten samalla tavalla kaikki lasten vaatteita suunnittelevat ja valmistavat yritykset toimivat. Esimerkiksi keskosvauvalle sopivia vaatteita oli vaikea löytää. Ja vaikka niitä löytyikin, ne olivat sellaisia, että vauvan pukemiseen tarvittiin hoitoalan ammattilainen. Vanhempana katselin vierestä, eikä oikeastaan ollut luontevaa tapaa osallistua vauvan hoitoon. Siksi minun oli pakko toimia, Ignatius kertaa syitä, miksi Beibamboo on olemassa.

Lopputuloksena syntyi koko ajan kasvava vauvan- ja lastenvaatemallisto. Huomioon on otettu monet sellaiset seikat, jotka ovat ärsyttäneet vanhempia jo kauan. Mallista riippumatta vaatteita yhdistää vähäsaumaisuus, kaikki laput on sijoitettu vaatteiden ulkopuolelle ja vaatteissa on säätövaraa, joten yhtä vaatetta voi käyttää pidempään. Designiltaan tuotteet ovat ajattomia klassikoita.

Suoraan maailmalle ja sairaaloihin

Vuosien tuotekehityksen myötä tilanne on selvä. Vanhemmat ja hoitohenkilökunta pitävät tuotteista, joita Beibamboo valmistaa. Ne koetaan hyödyllisiksi. Vaatteilla on yllättävän suuri merkitys esimerkiksi keskosen kehittymiseen ja terveenä pysymiseen.

Yritys suuntaakin suoraan maailmalle: verkkokauppaa kehitetään jatkuvasti globaalin ostajakunnan tarpeita vastaavaksi ja tuotteita testataan tällä hetkellä monessa yhdysvaltalaisessa sairaalassa. Potentiaalinen markkina on valtava.

Kansainvälisen bisneksen rakentaminen on kovaa työtä

Tekesin tuella Beibamboo on urakoinut kansainvälistymisensä eteen: vanhempien ostokäyttäytymisestä saatiin lisää tietoa markkinatutkimuksen avulla. Lisäksi on päästy kartoittamaan ja jopa testaamaan uusia jakelukanavia. Olennaista liiketoiminnan kasvattamisen kannalta on ollut myös se, että Tekesin tuella on pystytty hankkimaan tarpeellisia lisäresursseja ja yritys pystyy nyt ponnistelemaan tehokkaammin kasvun eteen.

Nyt Beibamboo siirtyy kehityslistan seuraaviin kohtiin. Ensin vauhtia ja selkärankaa haetaan Kickstarterin yhteisörahoitus-kampanjasta, joka on käynnissä nyt marras-joulukuussa. Kehitystyö suunnataan tuotantoketjun yksinkertaistamiseen turhien kulujen vähentämiseksi ja brändin kirkastamiseen. Tuotannon pitää pystyä vastamaan kasvavaan kysyntään ja toisaalta on aika kiteyttää Beibamboo-brändiä, jolla on kaikki edellytykset kasvaa vahvaksi globaaliksi menestystarinaksi.

Nina Ignatius
nina.ignatius (at) gmail.com

Beibamboo kertoo tarinansa videolla (YouTube)

Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma