Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Applikaatio yhdistää kivijalkakaupan ja modernin kuluttajan

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 29.09.2014 klo 10:24
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Mikä suomalainen applikaatio on sellainen, joka välittömästi lanseerauksensa jälkeen kiinnittää kansainvälisten korkean profiilin sijoittajien huomion ja skaalautuu globaaliksi menestystuotteeksi? Applikaatio on Finnay Wayfinder – mobiilisti toimiva lahjapalvelu, joka yhdistää nykyteknologian ja perinteisen kivijalkakaupan parhaat puolet. Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma on tukenut Finnayta kansainvälisen bisneksen rakentamisessa.

Finnay ratkaisee sekä yksityisten henkilöiden että yritysten lahjaongelmat: se tarjoaa asiakkailleen varsinaisen lahjan ja myös hauskan tavan vastaanottaa lahja niin, että se on vaivatonta lähettäjälle. Kivijalkakauppaan nojaavat bisnekset taas saavat tuotteilleen ihan uuden jakelukanavan, joka tuo ihmisiä myös varsinaiseen myymälään.

Lahjan antaja ja vastaanottaja kohtaavat sijainnista riippumatta

Kun asiakas on valinnut Finnayn verkkokaupasta sopivan lahjan ja toimitusajankohdan, lahjan saaja saa tekstiviestin, josta alkaa seikkailu kohti yllätystä. Finnay Wayfinder -applikaation johdattaa lahjan saajan siihen kivijalkakauppaan, josta lahja löytyy. Esimerkiksi Kartellin Jelly-tarjottimen lahjaksi saava ohjataan Kartellin myymälään, josta tarjotin löytyy valmiiksi pakattuna lahjan antajan saatteella varustettuna. Sutjakkaa toimintaa kaikkien näkökulmasta.

– Sen sijaan, että ihminen etsii lahjan, postittaa sen ja pahimmassa tapauksessa maksaa kalliita tullausmaksuja, lahja löytää vastaanottajansa sijainnista riippumatta muutamalla klikkauksella, kuvaa Finnayn toimitusjohtaja Riikka Lindström lahjojen antamisen ja vastaanottamisen mullistavaa mobiilipalvelua.

Finnay tarjoaa asiakkailleen yllättäviä ja laadukkaita yhdistelmiä kilpailukykyiseen hintaan. Lisäksi se pystyy kokoamaan saman palvelun alle valtavan kirjon tuotteita, palveluita ja elämyksiä, koska varastoinnista ja palvelujen tuotannosta vastaavat yhteistyökumppanit. Tässä vaiheessa Finnay on keskittynyt tarkoin valikoituun arkiluksukseen ja tulevaisuudessa valikoima laajentuu entisestään.

Tuotekehitystä, brändäystä ja kansainvälisiä versioita

Finnaylla on kunnianhimoiset tavoitteet: se haluaa ratkaista maailman ihmisten lahjaongelmat ja olla maailman paras mobiililahjapalvelu. Samaan aikaan sen pitää opettaa kuluttajille ihan uudenlainen toimintatapa, koska kukaan ei ole tehnyt vastaavaa. Tekesin tuella Finnay on luonut vahvan perustan tavoitteidensa saavuttamiseksi. Se on kehittänyt palvelun ytimessä olevaa teknologiaa, rakentanut palvelustaan kansainvälisiä versioita ja saanut apua brändäykseen mm. Kioskedissa ansioituneelta huippuammattilaiselta, Scott Carisilta.

– Kaiken a ja o on se, että palvelun taustalla oleva teknologia toimii moitteettomasti. Lisäksi Finnayn on oltava visuaalisesti houkutteleva ja uskottava. Uudelta palvelulta menee tovi ennen kuin se lunastaa ihmisten luottamuksen, Lindström toteaa.

Suoraan globaaliin bisnekseen

Juuri lanseeratuksi täysin uudenlaiseksi palveluksi Finnay on kerännyt valtavasti positiivista kiinnostusta: se ratkaisee globaalissa maailmassa elävien ihmisten ongelmia. Yhdellä jos toisella kun asuu läheisiä ympäri maapallon. Palvelu soveltuu myös yritysten käyttöön. Esimerkiksi perinteiset joululahjat saavuttavat vastaanottajansa helposti ja ajan henkeen sopivasti.

Nyt Finnay on käytössä jo Saksassa. Seuraavaksi matka jatkuu Ruotsin kautta Yhdysvaltoihin. Marraskuussa Finnay edustaa Suomea Kööpenhaminassa, kun kansainväliset luovien alojen yritykset ottavat mittaa bisnesideoidensa potentiaalista. Toimitusjohtaja Lindström, teknologiajohtaja Timo Kaleva ja operatiivinen johtaja Heikki Myllyoja sekä Finnayn mentori Maria Sipilä uskovat vankasti siihen, että tyylikkäällä ja funktionaalisella suomalaisella mobiililahjapalvelulla on paljon annettavaa maailmalle. Lahja kun ilahduttaa sekä antajaansa että vastaanottajaansa.

Riikka Lindström, riikka (at) finnay.com, puh. 040 744 5900

Finnay
Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma

Teksti: Ellun Kanat