Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Aikuiset naiset rynnivät verkkokauppoihin

Aikuiset naiset rynnivät verkkokauppoihin

Julkaistu: 20.06.2011 klo 12:00
Julkaisija: TNS Gallup Oy

Verkosta ostaminen oli pitkään erityisesti 25-34-vuotiaiden netin suurkuluttajien huvia. Tuotteiden ja palveluiden ostaminen verkosta on kuitenkin koko ajan yleistynyt, minkä myötä verkko-ostajien profiili on muuttunut. Nyt verkko-ostajat alkavat yhä enemmän muistuttaa suomalaista väestöä keskimäärin.

Etenkin keski-ikäiset naiset ovat viime vuosina lisänneet voimakkaasti ostosten tekemistä netissä. Kaksi vuotta sitten vain muutama prosentti 40-55-vuotiaista naisista oli verkon aktiiviostajia. Nyt joka viides heistä ostaa verkosta säännöllisesti. Kuluttajina he ovat täysin erilaisia kuin nuoremmat, mikä näkyy myös heidän verkko-ostokäyttäytymisessään.

Monimuotoisempi verkko-ostajaryhmä on myös monipuolistanut internetistä ostettujen tuotteiden ja palveluiden kirjoa. Nykyään internetistä ostetaan käytännössä kaikkia samoja tuotteita kuin myymälöistä verkon ulkopuolelta. Samalla muuttuvat verkkokauppoihin kohdistuvat odotukset: esimerkiksi verkkokaupan asiakaspalvelulta vaaditaan yhä enemmän.

Ison kansanosan huvia – mutta ei kaikkien

Lähes kolme miljoonaa suomalaista on ostanut jonkin tuotteen tai palvelun internetistä. Netistä ostaminen alkaa olla koko kansan huvia. Suomessa on kuitenkin myös paljon sellaisia väestöryhmiä, joita asia ei suuremmin kiinnosta. Muun muassa pienituloiset sekä hieman varttuneempi väestö ovat muita harvemmin kokeilleet verkko-ostamista.

Internet-käyttäjien joukossa suurin kasvava ryhmä ovat 65-79-vuotiaat. Lisääntyvän netin käytön myötä myös verkko-ostaminen yleistynee heidän keskuudessaan. Eläkeläisten nettikäytön lisääntymisellä odotetaan olevan erityistä vaikutusta mm. sähköisten hyvinvointipalveluiden sekä matkailupalveluiden kysyntään.

Kyseiset tiedot selviävät TNS Gallupin tuoreesta Online Shopping 2011 -tutkimuksesta. Online Shopping on laaja tutkimus suomalaisten verkko-ostamisesta. Aihealueina ovat mm. verkkokauppojen tunnettuus, asiointi, eri tuoteryhmät, maksu- ja jakelutavat, asiakaskokemukset sekä -tyytyväisyys. Tutkimus toteutetaan vuosittain ja jokaisella tutkimuskierroksella haastatellaan noin 1000 suomalaista 15-64-vuotiasta internetin käyttäjää.

TNS Gallup Oy
Seppo Roponen, yksikönjohtaja
Nina Frosterus, tutkimuspäällikkö
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
www.tns-gallup.fi

TNS Gallup Oy auttaa löytämään kasvun mahdollisuudet. Muutamme tutkitun tiedon edelläkävijyydeksi. TNS on maailman johtava kyselytutkimuksiin perustuvan markkinainformaation tuottaja – osa WPP:n Kantar Groupia. DISCOVER – A changing world: New territories, new media, new opportunities. Kantar Media mahdollistaa monimedian maailmanlaajuisen tarkastelun printin, radion, television, internetin, elokuvan, mobiilin, sosiaalisen median ja ulkomainonnan tutkimisen kautta. Laaja-alainen medianäkemys - Intelligence, Audiences ja TGI & Custom.