Etusivu » Tiedotteet » Käsityöt ja askartelu » Uutuuskirja tutkii luonnossa piirtämisen kokemusta ja vaikutusta maisemapiirustuksiin

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 28.04.2015 klo 08:59
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Taidehistorioitsija Ville Lukkarisen kirja Piirtäjän maisema – Paikan kokeminen piirtämällä pureutuu analyyttisesti siihen, miten taiteilija kohtaa ympäristönsä ulkona luonnossa piirtäessään. Teos esittelee viisi taiteilijaa, joiden tuotannossa maisemapiirustuksilla on keskeinen sija.

Ulkona luonnossa tapahtuvassa luonnostelussa ympäröivä maailma tulee kohdatuksi erityisen intensiivisellä tavalla. Piirtämisestä tulee ympäristökokemus, josta piirustus on jälki ja todiste. Näitä erilaisia ympäristökokemuksia on mahdollista jäljittää maisemapiirustuksia tutkimalla.

”Piirustukset ovat näyttävää ja kiehtovaa katseltavaa, mutta hyvin harvoin niitä näkee esiteltävän edes johtavissa taidemuseoissa. Myös taidehistoriallisen tutkimuksen kentässä piirustukset ovat jääneet jossain määrin katveeseen, vaikka historiallisesti katsoen kyse on taiteen tekemisen keskeisestä alueesta”, kertoo Ville Lukkarinen.

Lukkarinen lähestyy aihettaan tarkastelemalla viiden Suomessa eri aikaan vaikuttaneen taiteilijan tuotantoa. Kirjassa esiteltävät Werner Holmberg (1830–1860), Alfred William Finch (1854–1930), Kalle Carlstedt (1891–1952), Helmi Kuusi (1913–2000) ja Carl Wargh (s. 1938) ovat taiteilijoita, jotka ovat asettuneet maiseman äärelle ja luonnostelleet ympärillään avautuvia näkymiä. Kirja esittelee kullekin taiteilijalle merkityksellisiä paikkoja, joita he ovat piirtäneet useaankin otteeseen. Teos sisältää runsaasti esimerkkejä heidän tuotannostaan.

Näiden taiteilijoiden ohella kirjassa tarkastellaan yleisemminkin piirtämistä, piirustuspaikkojen luonnetta ja taiteilijoiden suhdetta niihin sekä eritellään niitä reunaehtoja, joiden rajoissa eri aikakausien taiteilijat ovat työskennelleet. Teos on antoisaa luettavaa erityisesti piirtämisen ja taidehistorian harrastajille.

Kirjoittajan esittely

FT Ville Lukkarinen toimii Helsingin yliopiston taidehistorian professorina. Hän on aiemmin julkaissut mm. teokset Suomi-kuvasta mielenmaisemaan – Kansallismaisemat 1800- ja 1900-luvun vaihteen maalaustaiteessa (SKS 2004, yhdessä Annika Waenerbergin kanssa) ja Pekka Halonen – pyhä taide (SKS 2007).

Tervetuloa kirjan julkistustilaisuuteen 11.5.2015 klo 15 Helsingin yliopiston Taidehistorian oppiaineen tiloihin (Unioninkatu 34, ylin kerros, Opintosali). Teos on saatavilla jo ennen tilaisuutta kustantajalta.

Lisätiedot: Ville Lukkarinen, ville.lukkarinen@helsinki.fi, 050 447 2052

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: arvostelukappaleet@finlit.fi

Ville Lukkarinen

Piirtäjän maisema

Paikan kokeminen piirtämällä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015

176 sivua | sidottu | ISBN 78-952-222-628-0

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 60 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä TwitterissäFacebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu vuoden 2015 julkaisuluetteloon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki