Etusivu » Tiedotteet » Käsityöt ja askartelu » Harrastukset voivat olla myös osa päivähoitoa!

COR Group

Harrastukset voivat olla myös osa päivähoitoa!

Julkaistu: 24.04.2014 klo 09:19
Julkaisija: COR Group

Lasten harrastusten kustannukset ja harrastamiseen käytetty aika ovat herättäneet viime aikoina keskustelua sekä mediassa että keskustelupalstoilla. Tässä kuussa julkaistu Opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimus lasten ja nuorten liikuntaharrastusten kustannuksista paljastaa, että monet lapset eivät voi olla seurojen toiminnassa mukana, koska vanhemmilla ei ole siihen varaa. Harrastuksissa käydään monesti jo päiväkoti-ikäisenä, sillä aktiivinen harrastaminen aloitetaan entistä nuorempana.

Lapset nauttivat monipuolisesta liikunnasta ja musiikin riemusta

Touhula Liikuntapäiväkodit tarjoavat kaiken virikkeen ja harrastustoiminnan päivähoitomaksuun sisältyen. Kuntien tuki Touhulan asiakkaille vaihtelee jonkin verran alueittain ja pääsääntöisesti asiakkaille jää maksettavaksi sama hoitomaksu kuin kunnallisessa päivähoidossa. Touhuloissa harrastetaan liikuntaa monipuolisesti ympäri vuoden. “Päiväkotiemme virikkeellisyys mahdollistaa sen, että perheen pikkuinen ei välttämättä tarvitse erillisiä harrastuksia vapaa-ajalla. Touhuloissa liikunta ja musiikki ovat vahvasti esillä joka viikko”, toteaa Touhuloiden toiminnasta vastaava Sirpa Turves-Mankila.

Touhulat seuraavat säännöllisesti asiakkaidensa tyytyväisyyttä. Teetetyissä kyselyissä on aina noussut selvästi esille, että lasten vanhemmat arvostavat panostusta liikuntaan. Touhulat teetättivät myös tänä keväänä tyytyväisyystutkimuksen liikuntapäiväkotien asiakkaille. Kyselyyn vastanneita oli 341. Vanhemmat antoivat Touhula-päiväkodeille virikkeellisyyden yleisarvosanaksi peräti 4,3, kun korkein mahdollinen arvosana oli 5.

Harrastaminen tarhakaverin kanssa tuo hymyn huulille

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan päivähoitoikäisten lasten tulisi liikkua reippaasti joka päivä vähintään kaksi tuntia. Lapsella tulisi olla myös mahdollisuus harjoitella motorisia perustaitoja monipuolisella tavalla erilaisissa ympäristöissä. Tämä on yksi syy, miksi erilaiset liikuntaharrastukset aloitetaan jo varhaisessa iässä.

“Päiväkotiemme monipuolinen liikuntatarjonta sisältyy päivähoitomaksuun. Haluamme mahdollistaa sen, että jokaisella lapsella on mahdollisuus monipuoliseen liikunnan harrastamiseen ikäistensä seurassa jo pienestä pitäen, ilman että se käy rasitteeksi vanhempien kukkarolle tai vähentää perheen yhteistä aikaa”, toteaa Turves-Mankila.

Monipuolinen ja vaihteleva liikunta innostaa lapsia ympäri vuoden!

Yhteistyö Valo Ry:n (entinen Nuori Suomi Ry) kanssa antaa Touhula Liikunta päiväkodeille erilaista tukea esimerkiksi lasten motoristen taitojen tukemiseen ja ryhmäkäyttäytymistaitoja tukevaan liikuntaan. Liikuntakasvatuksessa otetaan aina huomioon lapsen kehitystaso. “Touhuloissa noudatetaan THL:n liikuntasuosituksia, joiden mukaan pienten lasten tulisi liikkua päivittäin vähintään kaksi tuntia reipaasti ja monipuolisesti, erilaisissa ympäristöissä”, kertoo Turves-Mankila.

Touhula antaa lapsille mahdollisuuden harjoittaa sellaisia liikuntamuotoja, joita normaalisti harjoitettaisiin kodin ja päiväkodin ulkopuolella. Touhulan liikuntamyönteisillä ohjaajilla on myös hyvin monilla vahva liikunta- tai urheilijatausta. “Erillisen hiihtoviikon sijasta Touhuloissa voi halutessaan hiihtää läpi talven. Jokaisesta Touhulasta löytyy myös pelikenttä ja muita aktiviteetteja vauhdikkaita pihapelejä varten. Liikkumiseen tarjotaan aina monenlaisia mahdollisuuksia pitkin päivää”, kiteyttää Turves-Mankila.

Lähteet:

Drop-out vai throw-out?; Tutkimus lasten ja nuorten liikuntaharrastusten kustannuksista

Julkaistu 08-04-2014.

Yhteystiedot:

Sirpa Turves-Mankila

Liiketoiminnan johtaja

Liikuntapäiväkoti Touhula

sirpa.turves-mankila@touhula.fi

www.touhula.fi

Touhula Liikuntapäiväkoti on reipas ja iloinen päiväkoti, jossa lapset viihtyvät. Tarjoamme laadukasta ja virikkeellistä varhaiskasvatusta, viihtyisän päivähoitopaikan ja esiopetusta touhukkaille lapsille. Touhulassa tuemme lapsen liikunnallista elämäntapaa hauskasti ja hallitusti. Ajatuksemme on, että maailmaa opitaan liikkuen ja myös lähimetsä tarjoaa lapselle tärkeän elämyksen. Huomioimme liikuntakasvatuksessa aina jokaisen lapsen kehitystason. Kumppaniltamme, Nuori Suomi ry:ltä, saamme eväitä lasten motorisia ja ryhmätaitoja tukevaan liikuntaan.