Etusivu » Tiedotteet » Käsityöt ja askartelu » Hardanger-kirjonnasta aloittelijan opas

Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Hardanger-kirjonnasta aloittelijan opas

Julkaistu: 02.03.2015 klo 11:30
Julkaisija: Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Äsken ilmestynyt aloittelijoille sopiva Hardanger-opaskirja johdattelee perinteisessä hardanger-kirjonnassa käytettäviin materiaaleihin ja pistotekniikoihin. Aiheesta ei ole ollut saatavilla suomenkielistä kirjaa vuosikymmeniin, vaikka hardanger-kirjonta on suosittu aine mm. kansanopistoissa.

Hardanger-kirjonta kuuluu revinnäistekniikoihin. Se on saanut nimensä Norjan Hardanger-vuonosta, jonka alueella tekniikka oli suosittua 1600-luvulta 1800-luvulle. Hardanger-kirjontakuviot ovat geometrisia, ja kuviot kirjotaan useimmiten helmilangalla vaaleasävyiselle, tiiviille palttinasidoksiselle kankaalle tai erityiselle hardanger-kankaalle. Pitsimäinen vaikutelma syntyy rei’istä, jotka muodostuvat, kun kankaan kude- ja loimilankoja katkaistaan ja aukkojen reunat huolitellaan pistoin erilaisiksi kuvioiksi.

Hardanger-kirja sisältää tekniikkaosion lisäksi kuusi projektia ohjeineen, kuten onnittelukortin, koristetyynynpäällisen ja morsiamen käsilaukun.

Jill Carter: Hardanger – Aloittelijan opas
Englanninkielinen alkuteos Beginner's Guide to Hardanger
Suomennos Hanna Kolari
ISBN 978-952-254-213-7
1. painos 2015
Nidottu, 64 sivua

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Päivi Ylöstalo, 050 324 5504, pressi@moreenikustannus.fi
Liitteenä olevat materiaalit ovat vapaasti käytettävissänne.

Kustannusosakeyhtiö Moreeni kustantaa kotimaista ja käännettyä käytännön tietokirjallisuutta. Aihepiireinä ovat erityisesti kädentaidot, koti, ruoka ja sisustaminen, luonto ja ympäristö, kulttuurihistoria, perinnerakentaminen sekä monet erilaiset harrastukset.

www.moreenikustannus.fi