Etusivu » Tiedotteet » Käsityöt ja askartelu » Den första världsmästerskapen i tillverkning av Kottkor i juni i Sastmola, Finland

Koivuniemen Herran matkailutila

Julkaistu: 25.03.2011 klo 12:01
Julkaisija: Koivuniemen Herran matkailutila

I husdjursparken MUUMAA på Koivuniemen Herra radar vi upp kor av kottar

Det mest intressanta evenemanget i sommar är världsmästerskapen i Kottkor, som arrangeras i Sastmola. Såväl kunskap som stil sätts på prov. Tävlingen, som arrangeras den 11 juni i husdjursparken Koivuniemen Herra, är den första i sitt slag på VM-nivå, och såväl barn som vuxna utmanas att delta.

Beskyddare av tävlingen är Aino Havukainen och Sami Toivonen, som har designat en egen Sixten och Blixten -logotyp för evenemanget.

Utöver tävlingslogotypen är själva tävlingen helt och hållet på lek, men vi vill samtidigt lyfta fram denna traditionella leksak för barn, som är en del av barndomen för många av oss, berättar husmor Sirkka-Liisa ”Sirkkis” Koivuniemi, som är entusiastisk över tävlingen.

Världsmästerskapen för Kottkor arrangeras lördagen den 11 juni 2011 på gården Koivuniemen Herra som ett endags evenemang. Under samma dag tävlas både om platser i kvalet och i finalen. Det finns serier för både barn under skolåldern och äldre barn. Dessutom finns det en familjeserie, där även vuxna kan delta.

Tävlingens syfte är att göra barnen bekanta med den finländska lektraditionen och att samtidigt ge hela familjen en möjlighet till trevlig samvaro. Genom att träna i förväg kan barnen förbereda sig för tävlingen. Kottkor är en del av den finländska traditionen och barnkulturen. Även om de kan vara främmande för de allra minsta barnen, är de garanterat en bekant grej för de flesta föräldrar och far- eller morföräldrar, säger husmor Sirkkis.

Husdjursparken
MuuMaa på Koivuniemen Herra är sedan tidigare ett välbekant besöksmål för många och erbjuder mycket sysselsättning för familjer. Dessutom är den ett populärt mål för klassresor och lägerskolor. Med världsmästerskapen för Kottkor firar vi husdjursparkens 20-års jubileum och samtidigt Satakundas UNICEF-landskapsår.

Satakunta hyvää kohdetta 2011: Tävlignen för Kottkor i MuuMaa presenteras för den stora allmänheten på evenemanget Satakunta hyvää kohdetta 2011 (Ett hundratal goda objekt 2011) som arrangeras av Satakunta Tourist tisdagen den 29 mars på Klubi i Norrmark (Laviantie 14,29600 Norrmark)  På evenemanget kan ni träffa värdparet för Koivuniemen Herra samt träna inför sommarens tävling.

VM-TÄVLINGEN FÖR KOTTKOR I KORTHET

tävlingens beskyddare: barnboksförfattarna Aino Havukainen och Sami Toivonen

serier: barn under skolåldern, barn i skolåldern, familjeserie

regler: naturmaterial (ges åt deltagarna på plats)

-görs på plats

-namnges och presenteras i en s.k. ring genom ”cow walk” (även någon annan än upphovsmannen kan presentera kon)

-hur lång tillverkningstid (från koskälla till koskälla)

plats: Husdjursparken Muu Maa på Koivuniemen Herra, Sastmola tillverkning av kor av kottar på lantgården

utvärdering: stabilitet, uppfinningsrikedom, presentation, utformning av figuren

juryns ordförande: skulptören och bildkonstnären Veijo Setälä

anmälningar: på webben www.koivuniemenherra.fi och på tävlingsplatsen (om det ännu finns platser)

Ytterligare information:

MuuMaas husmor Sirkka-Liisa Koivuniemi
 Husdjursparken Koivuniemen Herra B
SASTMOLA  Tfn: +358 40 533 8057
www.koivuniemenherra.fi

medie- och fotoförfrågningar:

Informationsplanerare Nina Toivola
BJÖRNEBORG Pohjoisranta 11
nina.toivola@kumppania.fi
Tfn: +358 50 3856 513
www.kumppania.fi

KOIVUNIEMEN HERRA är ett mångsidigt och modernt företag som bedriver landsbygdsturism i Sastmola, Satakunda. Målsättningen är att erbjuda naturnära landsbygdsupplevelser som passar i det lantliga älv- och kulturlandskapet. Händelseplatsen för landsbygdsäventyret är den gamla lantgården Koivuniemen Herra i Sastmola.