Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » Vaihtomatkustajien tax-free-nesteiden kuljetukseen helpotuksia huhtikuun lopussa

Trafi

Julkaistu: 20.04.2011 klo 11:11
Julkaisija: Trafi

EU:n ulkopuolisilta lentoasemilta tai lentokoneista ostettuja yli sadan millilitran nesteitä, aerosoleja tai geelejä ei ole aikaisemmin saanut viedä käsimatkatavarana jatkolennolle. Huhtikuun lopussa kuljetuskiellosta siirrytään turvatarkastuksiin.

Huhtikuun 29. päivästä alkaen myös EU:n ulkopuolelta tulevat vaihtomatkustajat voivat kuljettaa tax-free-nesteet jatkolennolle käsimatkatavarana. Nesteiden tulee olla turvapakattuja.

Tarkemmat ohjeet sallituista pakkauksista ja turvatarkastuksesta löytyvät Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman verkkosivuilta.

Käytännössä päätös tarkoittaa, että matkustajat voivat nyt ostaa nestemäisiä tuotteita esimerkiksi Bangkokin kentältä ja viedä ne Helsingissä turvatarkastuksen läpi kotimaan jatkolennolle.

– Kyseessä on tervetullut muutos tiukkoihin säädöksiin. Lievennys helpottaa koneen vaihtoa Helsinki-Vantaalla, sanoo yksikönjohtaja Henri Hansson Finaviasta.

Säännösten mukaan osa vaihtomatkustajien turvapakatuista tax-free-ostoksista joudutaan kuitenkin ottamaan satunnaisanalyysiin.

Kaikki EU-maat tai kaikki lentoasemat eivät välttämättä siirry uuteen käytäntöön 29.4.2011. Tietoja muiden EU-maiden lentoasemien käytännöistä voi kysyä lentoyhtiöiltä ja matkanjärjestäjiltä.

Muualta kuin lähtökentän tax-free-myymälästä hankittuja nesteitä koskevat edelleenkin entiset rajoitukset. Enintään sadan millilitran suuruiset tuotepakkaukset on pakattava yhteen, läpinäkyvään litran vetoiseen pussiin.

Yhdysvalloista saapuvat vaihtomatkustajat vapautettu turvatarkastuksista

Jo aiemmin huhtikuussa Euroopan komissio ilmoitti, että Yhdysvallat täyttää EU:n ilmailun turvallisuutta koskevat vaatimukset.

Päätös nopeuttaa Yhdysvalloista saapuvien matkustajien koneenvaihtoa Helsinki-Vantaalla. New Yorkista ja Chicagosta saapuvat matkustajat, jotka vaihtavat konetta Helsinki-Vantaalla jatkaakseen Euroopan- tai kotimaanlennoilla, ovat voineet 1. huhtikuuta alkaen mennä suoraan passintarkastukseen ja lähtöportille.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
turvayksikön päällikkö Auli Kankkunen, puh 020 618 6074, auli.kankkunen(at)trafi.fi, www.trafi.fi

Finavia Oyj
yksikönjohtaja Henri Hansson, p. 020 708 2361

Helsinki-Vantaan viestintä, p. 020 708 3003 (nesteanalysaattoria ja vaihtomatkustajien turvatarkastusta koskevat kuvauspyynnöt)

www.helsinki-vantaa.fi, www.finavia.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, vastaa sen sääntely- ja valvontatehtävistä sekä edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. www.trafi.fi Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava kaukoliikennekenttä ja suosittu vaihtoasema Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä. Sen toiminnasta vastaa palveluyritys Finavia Oyj, joka ylläpitää ja kehittää Suomen lentoasemaverkostoa ja koko maan kattavaa lennonvarmistusjärjestelmää.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki