Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » Toimintarajoitukset eivät ole ensisijainen lentoliikenteen meluntorjuntakeino

Trafi

Toimintarajoitukset eivät ole ensisijainen lentoliikenteen meluntorjuntakeino

Julkaistu: 13.06.2016 klo 09:29
Julkaisija: Trafi

Lentoliikenteen meluhaittojen ehkäisyn perusta luodaan tasapainoisen lähestymistavan menetelmällä. Menetelmän avulla valitaan lentokonemelun vähentämisen, liikenteen ohjauksen ja maankäytön suunnittelun näkökulmasta kustannustehokkaimmat keinot hallita meluhaittoja. Tällöin toimintarajoitukset eivät saisi olla ensisijainen melunhallintakeino.

Helsinki-Vantaan lentoaseman melunhallinnan tueksi yhteistyöryhmä

Helsinki-Vantaan lentoaseman meluhallinnan yhteistyöryhmässä pyritään saamaan entistä laajempi kokonaiskuva lentoaseman melutilanteesta ja eri tahojen tekemistä meluntorjuntatoimenpiteistä sekä niiden tehokkuudesta tasapainoisen lähestymistavan mukaisessa melunhallinnassa. ”Yhteistyöryhmän asettaminen on nähty tarpeelliseksi, koska lentoasemien ympäristölupaan ja lentoliikenteen meluun liittyvissä asioissa on useita toimivaltaisia viranomaisia”, kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja. ”Yhteistyöryhmä tarjoaa mahdollisuuden koordinoida entistä paremmin melunhallintaan liittyviä toimia eri toimijoiden kesken ja sen avulla lentoaseman melutilanteesta ja siinä tapahtuvista muutoksista voidaan saada mahdollisimman hyvä kokonaiskuva.”

Trafi on EU:n meluasetuksen mukainen toimivaltainen viranomainen. Asetuksessa säädetään lentoliikenteen melunhallinnasta muun muassa toimintarajoitusten osalta, joiden tarpeellisuudesta päättää Trafi. ”Mutta melunhallintaa tekevät monet muutkin tahot eli myös muilla viranomaisilla on toimivaltaa lentoliikenteen melunhallinnassa ja siksi tarvitsemme yhteistyöryhmää”, tarkentaa Ampuja.

Ryhmä aloittaa toimintansa syksyllä 2016.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 598/2014

Valtioneuvoston asetus tasapainoisesta lähestymistavasta lentoaseman melun hallinnassa

johtava asiantuntija Outi Ampuja, outi.ampuja@trafi.fi, p. 029  5345 276. Twitterissä https://twitter.com/OutiAmpuja

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/