Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » Madagaskarin metsityshanke jatkuu SLL:n ja Finnairin yhteistyöllä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Madagaskarin metsityshanke jatkuu SLL:n ja Finnairin yhteistyöllä

Julkaistu: 16.12.2011 klo 13:43
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Ulkoministeriö on myöntänyt kolmivuotisen jatkorahoituksen Madagaskarissa toteutettavalle Suomen luonnonsuojeluliiton kehitysyhteistyöhankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on tukea paikallisväestöä metsityshankkeiden toteuttamisessa sekä kouluttaa paikallisia järjestöjä metsäkartoituksia koskevan satelliittiseurannan käyttöön. Ajantasaisen ja ilmaisen seurannan avulla voidaan estää laittomia hakkuita sekä ennaltaehkäistä metsäpaloja ennen kuin ne riistäytyvät käsistä.

”Madagaskarin valinta Luonnonsuojeluliiton ensimmäiseksi kehitysyhteistyökohteeksi oli luonteva ratkaisu”, toteaa toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen.

Eteläisen Afrikan alueella sijaitseva Madagaskarin saari on yksi maailman luonnon monimuotoisuuden helmistä. Lähes 80 prosenttia sen eläin- ja kasvilajeista on kotoperäisiä, toisin sanoen niitä ei esiinny missään muualla.

Madagaskarin hanke on herättänyt kiinnostusta myös Finnairissa, joka päätti vuosi sitten ottaa sen yhdeksi tukikohteekseen. Finnairin kestävän kehityksen johtajan Kati Ihamäen mukaan hankkeessa yhdistyy ympäristökysymysten ohella laajempi yhteiskunnallinen ulottuvuus, joka yhtiölle tärkeää.

”Hankkeessa luonnonsuojelua lähestytään paikallisten ihmisten näkökulmasta. Se on kaiken kehitysyhteistyön lähtökohta”, muistuttaa Ihamäki.

SLL:n ja Finnairin yhteistyö jatkuu myös tulevina vuosina. Finnairin asiakkaat voivat halutessaan lahjoittaa pluspisteitään suoraan Madagaskar-hankkeelle. Lisäksi Finnair tukee hanketta takuusummalla.

Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh: 050-3478778

Kati Ihamäki, ympäristöjohtaja, Finnair, puh: 040-5822107

Olli Turunen (matkoilla, Madagaskarilla), lähialue- ja kehitysyhteistyövastaava, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh: +358 40-7553815

Video Madagaskarin metsityskampanjasta SLL:n verkkosivuilla (kesto noin 6 min): http://www.sll.fi/luontojaymparisto/metsat/madagaskar