Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ohjeistus ilmailuun tuhkapilven vaikutusalueella

Trafi

Julkaistu: 23.05.2011 klo 19:31
Julkaisija: Trafi

Lentoturvallisuuden varmistamiseksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut ohjeet ilmailusta tuhkapilven vaikutusalueella. Päätös on voimassa 6.6.2011 saakka.

Ilmatila jaetaan tuhkan pitoisuuden perusteella kolmeen luokkaan, jotka ovat alhaisen tuhkapitoisuuden alue, keskisuuren tuhkapitoisuuden alue ja korkean tuhkapitoisuuden alue. Alhaisen tuhkapitoisuuden alue on lähes kokonaan tuhkasta vapaata eli tuhkaa on alle 2 mg kuutiometrissä ilmaa. Keskisuuren pitoisuuden alueella määrä on korkeintaan kaksinkertainen. Jos tuhkaa on vielä enemmän, ilmatila on pitoisuudeltaan korkean tuhkapitoisuuden aluetta.

Ohjeet lentotoiminnan harjoittajalle

Lentotoiminnan harjoittaja voi lentää tuhka-alueiden läpi tai yli edellyttäen, että se on turvallista harjoittajan suorittaman riskiarvioinnin perusteella. Arvioon tarvitaan lentokoneen valmistajalta asiaa koskevat tiedot ja ohjeet.

Tuhkapilven vaikutusalueella lentämisen varalta lentotoiminnan harjoittajan on tehtävä ICAOn suositusluonnoksen mukainen turvallisuusriskin arviointi, jossa on esitettävä menettelyt toiminnan turvallisuuden varmistamiseksi.

Toiminnanharjoittaja vastaa siitä, että henkilöstö on asianmukaisesti koulutettu näihin menetelmiin. Liikenteen turvallisuusvirasto arvioi ja hyväksyy suomalaisen lentotoiminnan harjoittajan turvallisuusriskiarvioinnin.

Rajoitukset koskevat turbiinimoottorilla varustettujen ilma-alusten osalta ilmailua Suomen lentotiedotusalueella sekä suomalaisen lentotoimintaluvan haltijoiden lentoja ja Suomessa rekisteröidyillä ilma-aluksilla suoritettavaa ilmailua myös Suomen lentotiedotusalueen ulkopuolella.

Ohjeet Finavialle

Finavia varmistaa, että ilmailutoiminnan harjoittajilla on käytettävissään ajantasaiset tiedot tuhkan levinneisyysalueista sekä esiintymien ennustetuista määristä (vulkaanisen tuhkan tiedotuskeskuksen - Volcanic Ash Advisory Centre, VAAC - ennusteet), jotta lentojen suunnittelussa voidaan huomioida edellä olevat vaatimukset.

Finavia varmistaa, että lennonjohtoselvityksiä ei anneta alueelle, joilla vulkaanisen tuhkan pitoisuus on korkea. Liikenteen turvallisuusvirasto kehottaa Finaviaa noudattamaan myös Eurocontrolin antamia asiaa koskevia ohjeita sekä tiedottamaan mahdollisesta vaarasta.

Toimijat tuhkapilveen liittyvissä asioissa

Lontoossa sijaitseva Volcanic Ash Advisory Center eli VAAC laskee tuhkan liikkeitä ennustemallillaan vuorokauden päähän. Euroopassa viranomaisten toimintaa koordinoi eurooppalaisen lennonjohtojärjestön Eurocontrolin sisään rakennettu kriisikeskus, Crises Management Cell.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on seurannut päätöksenteossa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn ja Euroopan siviili-ilmailuviranomaisen EASAn antamia suosituksia.

Lisätiedot

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, osastonjohtaja Eero Kausalainen, puh. 040 741 4862

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, vastaa sen sääntely- ja valvontatehtävistä sekä edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon