Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » IAU:n esitys ei ole vakavasti otettava

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

IAU:n esitys ei ole vakavasti otettava

Julkaistu: 04.04.2015 klo 20:22
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Palvelualojen työnantajat PALTA ry ei pidä IAU:n lankalauantain esitystä vakavasti otettavana. Liiton vaatimukset Airpron oman työehtosopimuksen syrjäyttämisestä ovat voimassa olevan työehtosopimuslain vastaisia. Lisäksi IAU:n julkistama esitys perustuu pelkkiin oletuksiin, koska työllisyys- ja kasvusopimuksen toisen sopimusjakson kustannusvaikutuksesta ei ole vielä edes sovittu.

Ilmailualan Unioni IAU on esittänyt, että se luopuisi työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisista viimeisen vuoden palkankorotuksista lentoliikenteen maapalveluissa, mikäli Airpro Oy:ssä siirryttäisiin soveltamaan IAU:n omaa työehtosopimusta. Työllisyys- ja kasvusopimuksen viimeisen vuoden palkankorotuksista ei ole vielä edes sovittu, joten IAU:n esitystä ei senkään vuoksi voi pitää vakavasti otettavana.

– Olettamuksiin perustuvan esityksen saattaminen julkisuuteen on aiheetonta laillisesti toimivan Airpro Oy:n ja sen omistavan Finavian mustamaalausta, toteaa PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Airpro soveltaa käytännössä kaikessa toiminnassaan omaa yrityskohtaista työehtosopimustaan, johon se on työehtosopimuslain mukaan velvoitettu.

– IAU pyrkii järjestöpoliittisista syistä murtamaan Airpron työehtosopimuksen, jotta se saisi koko ilmailualan työehtosopimuskentän haltuunsa. Tässä pelissä alan yritykset, niiden palveluksessa olevat työntekijät ja lentomatkustajat ovat vain IAU:n pelinappuloita, Aarto jatkaa.

Tehostaakseen Airprohon kohdistuvia painostustoimia IAU on 27.3. ilmoittanut 14.-15.4. toteuttavasta uudesta lakosta Airprossa sekä samaan aikaan toimeenpantavasta tukilakosta Aviator Finland Oy:ssä, RTG Ground Handling Oy:ssä ja Swissport Finland Oy:ssä. Lisäksi Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY on ilmoittanut Helsingistä lähtevää liikennettä koskevasta lakosta Airprossa samoina päivinä.

– On erittäin harmittavaa, että lakkotehtailu jatkuu. Toistaiseksi IAU:n Airprossa järjestämiin lakkoihin on kuitenkin osallistunut vain muutamia työntekijöitä. Näyttää siltä, ettei IAU saa toiminnalleen tukea edes sen omassa jäsenistössä, Tuomas Aarto toteaa.

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073

PALVELUALOJEN TYÖNANTAJAT PALTA RY

Palvelualojen työnantajat PALTA on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö. Liittoon kuuluu n. 1700 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat seuraavilla aloilla: logistiikka, informaatio ja viestintä, huolto- ja kunnossapito, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallintoja tukipalvelut sekä viihde ja virkistys. PALTAn jäsenyritykset työllistävät Suomessa noin 150 000 palkansaajaa. Lisäksi PALTA vastaa finanssialan työmarkkinatoiminnasta, jonka piiriin kuuluu 40 000 palkansaajaa. PALTA on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
www.palvelutalous.fi