Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » Hanna Reitschin elämäkerta ilmestyy viikolla 41

Minerva Kustannus Oy

Hanna Reitschin elämäkerta ilmestyy viikolla 41

Julkaistu: 21.09.2015 klo 13:41
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Sophie Jackson
Kolmannen valtakunnan sankarilentäjä Hanna Reitsch

Luftwaffen koelentäjän Hanna Reitschin tarina on kertomus poikkeuksellisen taitavasta ja pelottomasta naisesta, jolle Hitler oli isähahmo, kansallissosialismi syvälle juurtunut aate ja lentäminen suurin intohimo.

Jacksonin kirja kaivautuu myyttien, propagandan, vihan ja palvonnan taakse. Se tuo näkyviin todellisen Hannan: naisen, joka halusi tehdä jotain merkittävää aikana, jolloin valtaa oli vain natseilla.

1930-luvulla Reitsch teki lukuisia ilmailuennätyksiä purjekoneella ja vuonna 1937 hänet lähetettiin Luftwaffen koelentokeskukseen, jossa hän toimi pääkoelentäjänä Junkers Ju 87 Stuka ja Dornier Do 17 -koneilla sekä lensi ensimmäisenä naisena helikopterilla. Reitsch oli mukana testaamassa ja kehittämässä myös V1-ohjuksia.

Adolf Hitler myönsi Reitschille ainoana naisena ensimmäisen ja toisen luokan rautaristin, ja lisäksi hän sai timantein koristellun Luftwaffen lentäjän ja valvojan merkin.

Sodan jälkeen Reitsch oli 18 kuukautta Yhdysvaltain armeijan kuulusteltavana, koska hän oli ollut merkittävästi esillä natsi-Saksan propagandassa ja osallistunut hankkeisiin, joista haluttiin saada tietoja. Häntä ei asetettu syytteeseen.

Hannan haastatteluihin ja Yhdysvaltain sota-arkiston aiemmin salaisiksi luokiteltuihin kuulusteluaineistoihin perustuva teos tuo uutta tietoa legendaarisesta naislentäjästä ja selvittää hänen elämäänsä ja kuolemaansa liittyviä myyttejä.

Sophie Jackson: Kolmannen valtakunnan sankarilentäjä Hanna Reitsch

ISBN/EAN 978-952-312-212-3
Luokka 99.1
Suomennos Antti Immonen
135 x 210 mm
Sidottu
325 s.
Ilmestyy viikolla 41/2015

Sophie Jakson on englantilainen journalisti ja kirjailija. Jackson toimittaa The History Magazine -julkaisua, ja hänen artikkeleitaan julkaistaan laajasti niin Britanniassa kuin Yhdysvalloissakin. Jackson on aiemmin julkaissut mm. teokset Churchill’s Unexpected Guests, British Interrogation Techniques, Churchill’s White Rabbit sekä SOE’s Balls of Steel.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi