Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » EU:n nesteasetus ei vaikuta lentomatkustajan arkeen

Trafi

EU:n nesteasetus ei vaikuta lentomatkustajan arkeen

Julkaistu: 07.01.2014 klo 09:18
Julkaisija: Trafi

Lentomatkustajan arki ei juuri muutu 31.1.2014 voimaan tulevan, käsimatkatavaroissa kuljettavien nesteiden turvatarkastuksista määräävän EU-asetuksen myötä. Käsimatkatavaroissa saa entiseen tapaan kuljettaa nesteitä enintään 100 millilitran purkeissa pakattuna yhteen 1 litran pussiin. Myös matkan aikana tarvittavat vauvanruuat, lääkkeet ja erityisruokavalion edellyttämät nesteet saa jatkossakin viedä matkustamoon.

Käsimatkatavaroissa kuljetettaviin nesteisiin on tähänkin asti kohdistettu turvatoimia. Jatkossa vauvanruuat, lääkkeet, erityisruokavalion edellyttämät nesteet sekä tax free -nesteet tarkastetaan nesteanalysaattorilla tai muulla nesteiden turvatarkastukseen soveltuvalla menetelmällä.

Uusi tarkastustapa saattaa aiheuttaa pientä viivettä, minkä takia matkustajia pyydetään varaamaan riittävästi aikaa turvatarkastukseen. Lentoasemalle tulee saapua hyvissä ajoin.

Tax free -nesteiden tuonti kolmansista maista helpottuu

Yhden lentomatkustajille näkyvän, konkreettisen muutoksen asetus tuo kuitenkin mukanaan: vaihtomatkustajat voivat 31.1.2014 jälkeen tuoda kolmansien maiden lentoasemilta tai lentokoneista ostettuja tax free -nesteitä myös EU:n kautta kulkeville jatkolennoille.

Nesteiden kuljetus vapautuu asteittain

Tarkoituksena on varmistaa, että uusien tarkastusmenetelmien käyttöönotto ei vaikeuttaisi turvatarkastusten sujuvuutta. Siksi on päätetty aloittaa nesteiden analysoinnit asteittain. Päätökset vapauttamisesta tehdään EU-tasolla.

”Tarkoituksena on, että nesteiden kuljettamista helpotetaan mahdollisimman nopealla aikataululla, mikäli kokemukset ovat positiivisia”, toteaa Trafin erityisasiantuntija Arja Pulliainen.

Uusiin laitteisiin miljoonainvestoinnit

Suomen lentoasemia operoiva Finavia Oyj on hankkinut nesteanalysaattoreita, jotka asennetaan turvatarkastuksiin tammikuun loppuun mennessä. Osa lentoasemien nesteanalysaattoreista on pienikokoisia ja helposti pisteestä toiseen liikuteltavia yksiköitä. Osa asennetaan nykyisten läpivalaisulaitteiden yhteyteen.

”Investoimme uusiin laitteisiin yhteensä noin kolme miljoonaa euroa, koulutamme koko turvahenkilöstömme uuteen toimintamalliin ja osin myös palkkaamme lisää henkilöstöä”, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Trafi:
erityisasiantuntija Arja Pulliainen, p. 029 534 6100, arja.pulliainen(at)trafi.fi

Finavia Oyj:
Media Desk, p. 020 708 2002, comms(at)finavia.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Finavia Oyj tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 25 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2800. www.finavia.fi ja www.helsinki-vantaa.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki