Etusivu » Tiedotteet » Hanketiedotteet » Mökinvuokraaminen tuo yhteistä hyötyä Saimaan seudulle

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Mökinvuokraaminen tuo yhteistä hyötyä Saimaan seudulle

Julkaistu: 29.07.2016 klo 12:00
Julkaisija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Euroopan suurin yksityisten loma-asuntojen välittäjä NOVASOL aloitti toimintansa Suomessa ja Mikkelin alueella tänä vuonna. NOVASOLilla on tällä hetkellä noin 50 mökkiä vuokrauksessa Saimaan alueella ja uusia keskieurooppalaisia vieraita on tullut ilahduttavan paljon. Jo ensimmäisenä kesänä NOVASOLin vuokrakohteiden kautta alueelle saatiin arviolta 3000 yöpymisvuorokautta, sillä monet vieraat viipyvät loma-asunnossa vähintään viikon. Loppuvuodelle odotetaan vielä lisää varauksia.

”Venäläisten matkailijoiden määrä on pienentynyt yli 40 % huippuvuodesta 2013. Uusien markkinoiden avaaminen nopeasti Venäjän romahduksen jälkeen oli alueen matkailuelinkeinolle ensiarvoisen tärkeää. Yhteistyö NOVASOLin kanssa mahdollisti nopean painopisteen muutoksen Venäjältä Euroopan markkinoille. Olen positiivisesti yllättynyt tämän kesän myynnistä ottaen huomioon, että markkinointi käynnistyi vasta maaliskuussa tänä vuonna”, toteaa matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

Mökinvuokraaminen tuo yhteistä hyötyä koko alueelle

Mikkeli on Suomen suurin mökkikunta n. 10 300:lla loma-asunnollaan. Etelä-Savossa mökkejä on lähes 50 000 ja niistä vain murto-osa on vuokrauksen piirissä. Kiinnostusta loman viettoon suomalaisella mökillä on runsaasti, sillä turvallisuus, oma rauha sekä puhdas ja kaunis luonto ovat matkailuvaltteja, jotka kiinnostavat yhä useampia matkailijoita. Saunallinen mökki järven rannalla on tuote, jota ei löydy mistään muualta, joten käsissämme on myyntivaltti, jonka hyödyt on saatava käyttöön.

NOVASOLin vuokraama mökki tuo laskelmien mukaan n 15 000 EUR lähialueen palveluille, kuten kaupoille, kahviloille ja ravintoloille. Mökit ovat voimavara ja niiden hyötykäyttö on alueen matkailulle tärkeä asia. Matkailu on yksi kasvavista toimialoista Suomessa ja yksityisten loma-asuntojen vuokraaminen on yhä suositumpaa kaikkialla maailmassa. Euroopassa loma-asuntojen vuokraus kasvaa yli 20 prosentin vuosivauhtia.

”Haluamme olla mukana kehittämässä suomalaista matkailua kansainvälisempään suuntaan ja ylläpitää sekä kehittää maaseudun palveluja. Mökkien valjastaminen vuokrauskäyttöön on ehdottoman tärkeää alueellisten palveluiden ylläpitämiseksi”, kertoo NOVASOL Suomen markkinointipäällikkö Minna Kauppi.

Vieraita ympäri Eurooppaa

Venäläisten turistien väheneminen on näkynyt Itä-Suomen vuokramökeissä, joten keskieurooppalaisten matkailijoiden lisääntyminen on alueelle elintärkeää. NOVASOLin vieraista suurin osa tulee Keski-Euroopasta ja erityisesti Saksasta. Saksalaisten matkailijoiden lisäksi suomalaiset mökit kiinnostavat erityisesti sveitsiläisiä, itävaltalaisia, hollantilaisia sekä muita pohjoismaalaisia, mutta vieraita on tullut aina Amerikasta saakka.

”Tulijoita suomalaisille mökeille olisi varmasti enemmänkin, mutta tarjontamme on vielä kohtalaisen pieni, joten toivomme, että mahdollisimman moni lähtisi vuokraamaan mökkiään sen sijaan, että se seisoo tyhjillään läpi vuoden. Pyrimme NOVASOLilla tekemään mökkivuokrauksen mahdollisimman vaivattomaksi ja turvalliseksi. NOVASOLin yli 20 000 myyntikanavan ansiosta tavoitamme asiakkaamme ympäri Eurooppaa ja maailmaa erittäin tehokkaasti.”, Minna Kauppi kertoo.

Lisää vuokramökkejä ja turisteja vuodelle 2017

NOVASOLin tavoite on löytää vuoden loppuun mennessä 100 vuokrakohdetta Itä-Suomen järvimaisemista ja vieraita Suomeen odotetaan ensi vuodelle jopa kolminkertainen määrä. Vuokraviikkojen myynti vuodelle 2017 on jo alkamassa, joten mökinvuokrauksesta kiinnostuneiden kannattaa jo ruveta toimimaan asian suhteen.

Laajalla markkinoinnilla on tavoitteena nostaa esiin suomalaisia mökkejä niin luonnonkauniina lomakohteina kuin hyvinvointituotteina.

”Kiireinen elämäntyyli on johtanut siihen, että yhä useampi etsii paikkaa rentoutumiseen hiljaisuuden ja luonnon keskellä. Suomalaiset mökit tarjoavat loistavan tyyssijan hankkia niin henkisiä kuin fyysisiä voimavaroja. Me suomalaisina tiedämme tämän, mutta me NOVASOLilla haluamme tarjota tämän saman mahdollisuuden myös ulkomaalaisille vieraillemme”, mainitsee Minna Kauppi.

NOVASOL Suomi, Maaherrankatu 22 50100 Mikkeli

Markkinointipäällikkö Minna Kauppi, minna.kauppi@novasol.com, +35840 736 7596

Tuotevastaava Pekka Hirvonen, pekka.hirvonen@novasol.com, +35840 549 5958

www.novasol.fi

www.facebook.com/NOVASOL.fi

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy / Vapaa-ajasta kestävää kilpailuetua –hanke

Maisa Häkkinen Matkailujohtaja, maisa.hakkinen@mikseimikkeli.fi, +358447942219

Tuula Pihkala Projektipäällikkö, tuula.pihkala@mikseimikkeli.fi, +358440361603

www.visitmikkeli.fi

www.visitsaimaa.fi

www.mikseimikkeli.fi

Tutkimukset ja heikot signaalit kertovat muutoksista vapaa-ajan toimintaympäristössä ja mökkeilijöiden käyttäytymisessä. Myös matkailijoiden arvot ja kulutuskäyttäytyminen ovat muuttumassa. Matkailun ja vapaa-ajan asutuksen merkitys Mikkelin seudulle on poikkeuksellisen suuri. Vapaa-ajasta kestävää kilpailuetua -kehittämisohjelman avulla turvataan ja kasvatetaan vapaa-ajan tuomia tuloja ja työpaikkoja sekä lisätään yritysten määrää. Hankkeella haetaan ratkaisua myös tarpeeseen kasvattaa majoituskapasiteettia erityisesti sesonkiaikoina, riittävää volyymiä kansainvälisiin jakelukanaviin sekä osallistumista kansainvälisiin vapaa-ajan verkostoihin.

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy luo työtä mikkeliläisille tukemalla yritysten kehitystä, kasvua ja vientiä. Miksei palvelee yrittäjiä liiketoimintasuunnitelman laatimisvaiheesta alkaen, kaikissa kehitysvaiheissa. Asiantuntijamme auttavat yrityksiä sijoittumaan, löytämään työvoimaa, kehittämään liiketoimintaa sekä luomaan kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja. Lisää meistä www.mikseimikkeli.fi