Etusivu » Tiedotteet » Hanketiedotteet » Luontoavusteisista menetelmistä ja opinnollistamisesta lupaavia tuloksia Satakunnan rakennetyöttömyyden purkuun

SataPolku-projekti

Julkaistu: 15.03.2016 klo 19:00
Julkaisija: SataPolku-projekti

Ulkoilureittien kunnostusta, mehiläistarhausta, geokätköjen suunnittelua, puutarhan hoitoa ja kasvimaan viljelyä. Tätä kaikkea on Green Care. Terveyttä ja työllisyyttä edistävää toimintaa luonnossa ja maaseutuympäristössä on tutkittu paljon ja käytetty erityisen paljon Hollannissa. Vaatehuoltoa, autonkuljetusta ja siivouspalveluja Mestari-kisälli -yhteistyössä. Myös opinnollistamismenetelmät ovat rantautuneet hyvin kokemuksin Satakuntaan. Erilaisten menetelmien tuloksista keskusteltiin SataPolku -hankkeen ja Luonnollisesti Töissä -hankkeen järjestämässä Työllisyys- ja valmennuspalveluiden foorumissa.

”Yhtäällä meillä on upea luonto, jonka terveysvaikutuksia ei käy kiistäminen. Luonnolla ja eläimillä on tutkitusti myönteinen vaikutus stressin hallintaan, mielenterveyden hoitoon ja verenpaineen laskemiseen. Niin luontoretriitit kuin kaupunkiviljelykin ovat globaaleja trendejä. Toisaalla meillä on kuntoutujia ja pitkäaikaistyöttömiä, jotka tarvitsevat kipeästi sekä työtä että kuntouttavaa yhdessäoloa. Green Care -menetelmät ovat mahdollisuus yhdistää monta hyvää”, hankekoordinaattori Pekka Stenfors Luonnollisesti töissä -hankkeesta kertoo.

Luonnollisesti töissä on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama ja Porin kaupungin työllisyysyksikön hanke, jossa edistetään työllistämistä tukevien Green Care -menetelmien käyttöönottoa kunnissa, järjestöissä, oppilaitoksissa ja yrityksissä. Tavoitteena on parantaa päihdekuntoutujien, mielenterveyskuntoutujien sekä pitkäaikaistyöttömien työ- ja toimintakykyä.

”Myös opinnollistaminen on yksi työllisyydenhoidon ajankohtainen teema, jonka merkitys on kasvanut erityisesti vaikeasti työllistyvien kohderyhmässä. Raumalla kehitetyssä VALO-valmennuksessa opinnollistaminen on keskiössä. VALO-valmennuksen vaikuttavuus on erinomainen ja tästä syystä se on levinnyt valtakunnalliseksi toimintakonseptiksi. VALO-valmennusta toteutetaan nyt myös Porissa,” totesi Työllisyys- ja valmennuspalveluiden foorumissa esiintynyt palvelujohtaja Päivi Laine Satakunnan TE-toimistosta omalla puheenvuorollaan.

”Green Care ja VALO-valmennus ovat toimintamalleja, joiden avulla ratkotaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen haasteita. Nyt tarvitaan tällaisia uusia keinoja ja erilaisten mallien pilotointia. Me SataPolku-hankkeessa haluamme auttaa eri toimijoita koko Satakunnan alueella kehittämään uusia erilaisia toimintatapoja, jotka edistävät pitkäaikaistyöttömien työllistymistä. Hankkeemme tavoitteena on mahdollistaa uusien vaikuttavien mallien syntyminen”, kertoo projektisuunnittelija Pauliina Harrivaara Satakunnan ELY-keskuksesta.

”Uusia ratkaisuja etsittäessä on tärkeää ottaa mukaan laaja-alaisesti kaikki työllisyydenhoitoon liittyvät tahot. Työllisyys- ja valmennuspalveluiden foorumissa ovat edustettuina juuri nämä keskeiset toimijat”, Harrivaara korostaa.

SataPolku on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama ja Satakunnan ELY-keskuksen hallinnoima hanke, jonka tavoitteena on parantaa viranomaisten ja välityömarkkinoiden vaikuttavuutta ja täten edistää rakennetyöttömyyden purkua.

Hankkeiden yhteinen tilaisuus työllisyyden näkymistä pidettiin Porin Yliopistokeskuksessa tiistaina 15. maaliskuuta. Mukana keskustelemassa oli eri alan asiantuntijoita ympäri Suomea. Aiheina olivat muiden muassa TE-toimiston näkemykset työllisyydestä, Kelan kuntoutuspalvelut, Jyväskylän kaupungin panostukset Green Careen, luonnon huomioiminen kaupunkisuunnittelussa, pakolaisten sijoittuminen kuntiin sekä työllisyydenhoidon tulevaisuus Porissa.

Lisätietoa:

Päivi Lankoski-Raitio, 0295 022 039, paivi.lankoski-raitio@ely-keskus.fi