Etusivu » Tiedotteet » Hanketiedotteet » Kestävä Kivitalo 2016 palkinto As Oy Helsingin Arabiankatu 4:lle: Laatua suunnittelusta toteutukseen

Kestävä Kivitalo

Julkaistu: 06.10.2016 klo 16:00
Julkaisija: Kestävä Kivitalo

As Oy Helsingin Arabiankatu 4:lle on myönnetty vuoden 2016 Kestävä Kivitalo -palkinto.

Helsingin Arabianrantaan kesäkuussa 2015 valmistuneen kerrostalon julkisivut on paikalla muurattu käsinlyödyistä tiilistä ja rungon välipohjat paikalla valettua betonia.  Elävä julkisivutiili yhdistää uudisrakennuksen luontevasti vanhoihin teollisuusrakennuksiin. Pihan puolella on punaisia julkisivumuureja täydentämässä myös puhtaan valkoisia rapattuja pintoja, jotka liittävät uudisrakennuksen luontevasti 30- ja 40-lukujen tehdasrakennuksiin.

Tiilestä paikalla muuraten ja betonista paikalla valaen on varmistettu rakennuksen pitkä ja huoltovapaa elinkaari sekä hyvä ääneneristävyys, mikä on asumisviihtyvyyden kannalta tärkeää.

Asukkaidenkin mielestä talo on viihtyisä ja hiljainen.

– Ei kuulu ääniä naapurista eikä ulkoa, vaikka raitiovaunukin kulkee rakennuksen ohi säännöllisesti, totesi eräs talon asukas ja nuoren perheen äiti.

Arabiankatu 4:n rakennuttajana toimi Työeläkeyhtiö Varma. Rakennuttajapäällikkö Tuomas Vaarasalon mukaan Varma painottaa rakennuttamissaan asuntokohteissa laatua – niin suunnittelussa, toteutuksessa kuin rakennusmateriaaleissakin.

– Materiaalien tulee olla kestäviä, rakennuspaikan olosuhteisiin sopivia, energiatehokkaita ja elinkaareltaan taloudellisia. Myös materiaalien kierrätettävyys tulee huomioida, Vaarasalo sanoo.

Antiikinomainen tiili sopii ympäristöön

– Rakennus piti sovittaa hyvin ahtaalle tontille. Asuntojen suunnittelussa pyrittiin tehokkaisiin pohjaratkaisuihin, arkkitehti Pekka Ojalammi Arkkitehtitoimisto Brunow & Maunula Oy:stä sanoo.

Arabiankatu 4:n tontilla pääasiallisen julkisivumateriaalin tuli olla asemakaavan mukaisesti paikalla muurattu punatiili.

– Käsinlyödyn tiilen kustannusvaikutus ei ollut merkittävä verrattuna vakiotiileen, mutta antiikinomaisen Pastorale-tiilen käyttö oli kuitenkin hyvin perustelua taloa ympäröivien vanhojen tehdasrakennusten arkkitehtuurin vuoksi, Tuomas Vaarasalo toteaa.

Pekka Ojalammi on hyvin tyytyväinen lopputulokseen.

– Rakennuttajan tavoitteena oli laadukas asuintalo ja yhdessä mietittiin, miten rakennuskustannuksiin varatut rahat parhaiten käytettäisiin.

As Oy Helsingin Arabiankatu 4

• Rakennuttaja: Työeläkeyhtiö Varma
  • Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto Brunow&Maunula Oy (Part of Sweco), pääsuunnittelija Pekka Ojalammi
  • Rakennuttajatehtävät: Rakennuttajatoimisto Demaco Oy
  • Rakennesuunnittelu: A-Insinöörit Turun Juva Oy
  • Urakoitsija: Skanska Talonrakennus Oy
  • Valmistunut kesäkuussa 2015
  • Julkisivu paikallamuurattu käsinlyödyistä Terca Pastorale tiilistä
  • Välipohjat paikallavaletut
  • Vuokra-asuntoja 145 kpl, keskikoko 57 m2
  • Kolme liiketilaa
  • Huoneistoala: 7 577 m2
  • Kerrosala: 10 105 m2
  • Kestävä Kivitalo -palkinto 2016

Kuvatekstit

1. (arabiankatu4_julkisivu)

As Oy Helsingin Arabiankatu 4:n julkisivut on paikallamuurattu käsilyödyistä tiilistä. Rakennus soveltuu hyvin ympäröivään vanhaan teollisuusalueeseen. Kohteen toteuttajille myönnettiin Kestävä Kivitalo -palkinto 2016.

2. (arabiankatu4_kadulta).

Rakennuksen itäinen julkisivu on kahdeksan- ja eteläinen viisikerroksinen, jolloin kadunpuoleiseen julkisivuun muodostui alueelle dramatiikkaa luova kulma.

3. (arabiankatu4_sisäpiha)

Ahtaasta tontista huolimatta Arabiankatu 4:ssä on vehreä ja yhteisöllinen sisäpiha. Julkisivujen valkoinen rappaus liittää uudisrakennuksen alueen 30- ja 40-lukujen tehdasrakennuksiin.

Laajempi artikkeli kuvineen on ladattavissa osoitteessa www.kivitalo.fi

Kestävä Kivitalo -palkinto

Kestävä Kivitalo -palkinto myönnetään henkilöille ja yhteisöille, jotka ovat osallistuneet laadukkaasti tiilestä ja betonista paikalla rakennettujen rakennusten toteutukseen. Toiminnalle luotiin suuntaviivat vuonna 1994 Rudus Oy:n (silloinen Lohja Rudus) aloitteesta.

Vuoden 2016  palkinnon saivat As Oy Arabiankatu 4:n toteuttajat:

• Arkkitehtitoimisto Brunow&Maunula Oy: pääsuunnittelija Pekka Ojalammi (arkkitehtisuunnittelu)
  • Skanska Talonrakennus Oy: työpäällikkö  Jouni Laukkarinen (pääurakoitsija)
  • A-insinöörit Turun Juva Oy:  projektipäällikkö Jari Tanner ja vanhempi suunnittelija Terhi Kivilä (rakennesuunnittelu)
  • Työeläkevakuutusyhtiö Varma: Tuomas Vaarasalo, rakennuttajapäällikkö  (rakennuttaminen)

Aikaisemmin on palkittu mm. seuraavien kohteiden toteuttajat:

As Oy Helsingin Kuunari, As Oy Helsingin Tervapääskynen, As Oy Ratinanranta Tampere, Kuopion Keilankannan paikallarakennetut asuintalot, As Oy Oulun Etumasto, Katajanokan Mastokadun kortteli, As Oy Tampereen Charlotta, Siilinjärven Vuorelan kivirakenteinen asuinalue, Tampereen Onkiniemi ja Vantaan Kartanonkoski.

Kestävä Kivitalo -ryhmän yhteistyöyritykset ovat  Rudus Oy, Wienerberger Oy Ab, Betoniteollisuus ry,  Celsa Steel Service Oy, Peri Suomi Ltd Oy ja Finnsementti Oy.

Projektipäällikkö Pentti Lumme

Kestävä Kivitalo -ryhmä

gsm 0400 107 231

penttilumme@gmail.com