Etusivu » Tiedotteet » Hanketiedotteet » EMMA valitsi taiteilijan ja toteutettavan teoksen Rut Bryk -yhteisötaideprojektiin

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Julkaistu: 15.12.2015 klo 13:08
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA - Espoon modernin taiteen museo toteuttaa kesällä 2016 yhteisötaideprojektin, joka on osa EMMAssa 13.5.-4.9.2016 nähtävän Rut Brukin näyttelyn yleisöpalveluiden ohjelmaa. Yhteisötaideprojekti toteutetaan Espooseen jalkautuvina Taidekontti-pajoina, jotka kiertävät kesän 2016 ympäri Espoota. Kiertueen aikana rakentuu yhteisöllinen taideteos, jonka sijoituspaikaksi tulee Näyttelykeskus WeeGeen piha.

EMMA haki loka-marraskuun 2015 aikana yhteisötaideprojektille taiteilijaa sekä ideaa toteutettavasta taideteoksesta. EMMA sai ehdotuksia yhteensä 33 kappaletta, joista toteutettavaksi valikoitui taiteilija Anni Rapinojan Puusta pudonneet.

Puusta pudonneet on sopivasti mitoitettu ehdotus, joka antaa osallistujille omaa luomisen vapautta. Kaiverretut ja betonista valetut siemenet sitoo yhteen talon arkkitehtuuria sekä luontoa. Yksilölliset osat muodostavat yhteen koottuna orgaanisen, yhtenäisen kokonaisuuden. Ehdotus on toteutettavissa ja organisoitavissa kiertävän taidekontin olosuhteisiin. Ehdotus liittyy Rut Brykin taiteeseen luonnosta nousevien teemojen sekä paloista koostuvan kokonaisuuden kautta ollen kuitenkin selkeästi omannäköisensä uusi teos.

Maria Vähäsarja, museolehtori (taidepajat), EMMA

maria.vahasarja@emma.museum , p. 046 877 2146

Rut Bryk -lehdistökuvia: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Rut+Bryk/

Salasana: emmamuseum

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.