Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Vuoden 2013 tullitoiminto on Postiliikenteen valvonta

Tulli

Vuoden 2013 tullitoiminto on Postiliikenteen valvonta

Julkaistu: 15.05.2014 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

Postiliikenteen valvonta valittiin vuoden 2013 tullitoiminnoksi tullijohdon neuvottelupäivillä Snappertunassa. Postiliikenteen valvontaan kuuluvat Lentotullin postivalvontaryhmä,  huumekoiranohjaajat ja liikkuva valvonta.  Toimintaa tukevat Helsinki-Vantaan lentokentän rikostorjunta sekä Tullilaboratorion rikosanalytiikkaryhmä.

Postiliikenteen valvonta on torjunut menestyksekkäällä tavalla postiliikenteen rajusti lisääntyvää netistä tilattujen huumeiden, dopingaineiden, laittomien lääkkeiden ja tuoteväärennysten virtaa. Tullin paljastamien rikosten määrän kasvu on tullut lähes kokonaisuudessaan ilmi postiliikenteen valvonnassa.

– Postin valvontatoiminnon prosessin onnistumiseen on ratkaisevasti vaikuttanut erinomainen sisäinen yhteistyö muun muassa Tullilaboratorion ja rikostutkinnan kanssa sekä postitavaroiden tullikäsittelyssä saumaton yhteistyö Tullin sähköisen palvelukeskuksen ja tulliyksiköiden tullauspisteiden kanssa, toteaa tullipäällikkö Mika Pitkäniemi.

Vuonna 2013 Tullin tietoon tuli yhteensä 10 724 rikosta. Rikosten määrä on kasvanut 130 prosenttia viimeisten seitsemän vuoden aikana (2007–2013). Vuonna 2013 lähes 40 prosenttia rikostapauksista tuli ilmi Lentotullissa.

Lääkkeisiin kohdistuneet rikokset ja haltuunotot Lentotullissa ovat kasvaneet tasaiseen tahtiin. Vuonna 2004 lääkerikoksia raportoitiin 210, ja vuonna 2013 jo 1437 tapausta.

Viranomaistoimintaa yhden pysäytyksen taktiikalla

Helsinki-Vantaan lentokentällä tavaran tai lähetyksen tarkastukset ja tulliverotukseen liittyvät kontrollitoimet tehdään yhdellä kertaa. Tarkastukset kohdennetaan lähetyksiin riskianalyysin avulla sekä hyödyntämällä valvontateknologiaa ja huumausainekoiria.  Hyvin koordinoidulla valvontatoiminnalla pyritään aiheuttamaan mahdollisimman vähän haittaa ulkomaanliikenteen sujuvuudelle.

Tullin toiminnassa korostuvat logistiikan ja ulkomaankaupan toimijoiden, tavaraliikenteen ja tavaran, kieltojen ja rajoitusten tuntemus sekä tullimenettelyiden asiantuntemus.

Lentotullin postiliikenteessä näkyy nettikaupan voimakas kasvu. Erityisesti laittomien lääkelähetysten määrä on kasvanut viime vuosina. Samaan aikaan on kasvanut myös huumausaineiden laiton maahantuonti.

Rikollisuuden uudet trendit ja rikolliset toimintatavat näkyvät usein ensimmäisenä Suomessa Helsinki-Vantaan lentokentällä.  Tulli panostaakin kansainväliseen yhteistyöhön eri maiden tullien kanssa tiedonvaihdon turvaamiseksi.

tullipäällikkö Mika Pitkäniemi, p. 040 332 3863
tulliylitarkastaja Kirsi Taipale, p. 040 332 3863

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki