Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Vesiliikenteen PTR-tehovalvonnassa vain vähän rikkeitä

Tulli

Vesiliikenteen PTR-tehovalvonnassa vain vähän rikkeitä

Julkaistu: 03.07.2015 klo 08:03
Julkaisija: Tulli

Tulli valvoi tehostetusti yhdessä Merivartioston kanssa maahan saapuvaa ja maasta lähtevää huvialusliikennettä Orrengrund-Glosholmenin-välisellä vesialueella 27.–28.6.2015.

Tehovalvonnassa Tulli keskittyi mm. kiellettyjen ja rajoitusten alaisten tavaroiden maahantuonnin sekä tilapäisen tullittomuuden sääntöjen noudattamisen valvontaan. Yhdessä Merivartioston kanssa tehtiin myös polttoainetarkastuksia ja vesiliikennevalvontaa.

Tulli teki kahden päivän aikana 22 vesiliikennevalvontatarkastusta ja kolme polttoainetarkastusta. Rikesakko kirjoitettiin kolmelle veneen omistajalle vesikulkuneuvon käyttämisestä ilman vaadittavia asiakirjoja.
Rangaistusmääräys kirjoitettiin yhdelle veneen omistajalle vesikulkuneuvon rekisteröintirikkomuksesta. Omistajalla oli omistajan vaihdoksen yhteydessä vaadittava muutosrekisteröinti tekemättä. Lisäksi veneen sammuttimen vuosittainen katsastus oli tekemättä.

Tehovalvonnan yhteydessä tehtiin myös turistivenevalvontaa. Tehty valvonta ei johtanut toimenpiteisiin.

Tehovalvontaiskuun osallistuivat Kotkan ja Helsingin tullin veneryhmä sekä Merivartioston partio Glosholmenista. Ulkomaanliikenne oli Loviisan edustalla tehovalvonnan aloituspäivänä lauantaina rauhallista melko voimakkaasta tuulesta johtuen. Sunnuntaina huviveneliikenne kuitenkin vilkastui sään paranemisen myötä.

Lauantaina 27.6 Kotkan tullin veneryhmä pääsi Loviisan edustalla myös avustamaan hinaajaa, johon tuntemattomasta syystä tuli vettä sisälle. Hinaaja oli pyytänyt apua, kun vedentulo veneen sisälle ei lakannut. Kun lähimpänä ollut Tullin venepartio saapui paikalle, hinaaja oli jo ajanut turvallisuussyistä lähimmän saaren rantaan. Tullin ja Merivartioston kalustolla vene saatiin tyhjennettyä vedestä.

Anna Mäkelä, Kotkan tullin päällikkö, puh. 040 332 3925

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon