Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Veroista vihatuin -näyttely Tullimuseossa Suomenlinnassa kertoo autoverotuksen historiasta

Tulli

Julkaistu: 17.05.2016 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

Tullimuseon uusi Veroista vihatuin -näyttely kertoo autojen tullauksen ja autoverotuksen historiaa alkaen ensimmäisestä Suomeen tuodusta autosta. Autojen tuontiverotus muuttui jo 1900-luvun alussa varsin monimutkaiseksi. Sellaisena se on pysynyt kautta vuosikymmenten. Vuonna 1958 autoille säädettiin oma vero, jota Tulli kantoi maahantuonnin yhteydessä. Aina erittäin kiistelty autovero on siitä lähtien ollut Tullin tehtävänä. Vuonna 2017 autoverotus siirtyy Tullilta Verohallinnolle.

Näyttely kertoo myös siitä, miten kekseliäästi autoveroa on kierretty eri aikoina. Autoverosta vapautetut pakettiautot olivat suosittuja 1960-luvulla. Farmariautokin voitiin rekisteröidä tavarapakettiautoksi, jos sen takaikkunat on sivuilta peitetty ja siinä on tilapäiset penkit. Varaosista ei kanneta autoveroa, joten autoja on tuotu osina ja koottu uudelleen Suomessa. 80-luvulla alemman autoveron vuoksi kannatti tuoda vähän käytetty kolariauto. Myös muuttoautoja on tuotu ahkerasti; monelle veroton auto on ollut pääsyy ulkomaille lähtöön.

Näyttelyssä on esillä esineistöä myös Uudenkaupungin automuseon ja Mobilian kokoelmista.

Tullimuseoon on vapaa pääsy.

Museo on auki yleisölle 17.5–31.8.2016 tiistaista sunnuntaihin kello 12.30–17.30. Museo sijaitsee Suomenlinnassa Hamilton-Polhem-kurtiinissa, osoitteessa Suomenlinna B 20 D.

Lisätietoja: museonhoitaja Janne Nokki, p. 040 332 2774

Liite:

Suomenlinnan opaskartta

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon