Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Verkonrakennusyhtiöt nopeuttavat myrskytuhojen korjauksia

Energiateollisuus ry

Verkonrakennusyhtiöt nopeuttavat myrskytuhojen korjauksia

Julkaistu: 05.01.2012 klo 15:35
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Sähköliitto esitti, että energia-alan yhtiöitten toimintojen ulkoistaminen ja eriyttäminen olisivat vaikeuttaneet vuodenvaihteen myrskytuhojen korjaamista. Päinvastoin, ne ovat tehostaneet korjauksia, mitä osoitti mm. kesän 2010 myrskyjen jälkeen tehty arviointi verkostourakoitsijoiden osuudesta ja merkityksestä korjaustoiminnassa. Vikojen korjaukset toteutuivat nopeammin kuin jos olisi toimittu pelkästään aikaisemmalla tavalla eli paikallisilla resursseilla.

Sekä yhteiskunta että verkkoyhtiöitä valvova viranomainen, Energiamarkkinavirasto, edellyttävät verkkoyhtiöiltä tehokkuuden jatkuvaa parantamista. Tässä sähköverkkojen rakentamisen ja ylläpidon ulkoistaminen on ollut yksi tehokas keino.

Sähköverkon rakentaminen ja korjaaminen vaativat erityisosaamista olosuhteissa, jotka ovat usein erittäin raskaat ja vaaralliset. Verkostourakoitsijoiden avulla Etelä- ja Lounais-Suomen verkkoalueille saatiin heti myrskyjen jälkeen ammattitaitoista työvoimaa eri puolilta maata, jopa ulkomaan yksiköistä.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 772
Johtaja Kenneth Hänninen, puh. 050 320 2439
Johtava asiantuntija Pertti Lindberg, puh. 050 590 0529

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.