Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Vahvaa puolustusta ylläpidettävä

Vahvaa puolustusta ylläpidettävä

Julkaistu: 06.03.2015 klo 08:34
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliitto vaatii kansanedustajaehdokkailta sitoutumista koko Suomen puolustamiseen, yleisen asevelvollisuuden ylläpitämiseen ja puolustusmäärärahojen lievään korottamiseen. Kymmenen kohdan Vahvaa puolustusta ylläpidettävä -vaaliohjelmalla liitto haluaa nostaa puolustuksemme tulevaisuuden keskiöön tulevien viikkojen vaalikampanjoinnissa ja -keskusteluissa.

Reserviläisliitto vaatii riittävää kertausharjoituskoulutusta. Jokaisen reserviläisen tulisi päästä kertaamaan vähintään kerran sijoitusaikana. Kertausharjoitusten merkitys on erittäin suuri, koska Puolustusvoimien sodan ajan vahvuudesta yli 95 prosenttia muodostuu reserviläisistä. Myös Puolustusvoimien kansainvälisen toiminnan tulisi aina tuottaa lisäarvoa reserviläisten osaamiselle.

Reserviläisliitto vaatii myös reserviläisten omaehtoisen toiminnan ja koulutuksen tukemista. Liitto vaatii mm. reserviläisten toimintaoikeuksien lisäämistä, kattavan ampumarataverkoston ylläpitämistä sekä aselain kokonaisuudistusta. Reserviläisten omaehtoisella ammuntaharrastuksella on tärkeä merkitys sodan ajan joukkojemme ampumataitojen kannalta.

Suomessa on satoja tuhansia reserviläisiä, joita edustavista järjestöistä Reserviläisliitto on suurin. Liitto tukee jokaista vaaliohjelmansa tavoitteet hyväksyvää ja niitä tukevaa kansanedustajaehdokasta julkaisemalla ehdokkaiden nimet liiton vaalisivuilla. Lisäksi nämä ehdokkaat voivat halutessaan käyttää internetissä, erilaisissa sosiaalisissa medioissa, painotuotteissa ja muissa yhteyksissä Reserviläisliiton sertifioima ehdokas - Eduskuntavaalit 2015 -tunnusta.

Julkaisua haluavat ehdokkaat voivat ilmoittaa tietonsa Reserviläisliittoon osoitteella vaalit2015@reservilaisliitto.fi julkaistavaksi www.reservilaisliitto.fi/vaalit2015 -sivulla. Tarvittavia tietoja ovat ehdokkaan koko nimi, kotipaikka, puolue, vaalipiiri ja ehdokasnumero sekä mahdollinen jäsenyys jossain Reserviläisliiton paikallisyhdistyksessa. Myös Reserviläisliiton sertifioima ehdokas - Eduskuntavaalit 2015 -tunnus on noudettavissa liiton Vaalit 2015 -sivustolta.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 345 paikallista yhdistystä ja noin 36.000 henkilöjäsentä. Aliupseereita jäsenistä on 60, miehistöä 27 ja upseereita neljä prosenttia. Armeijaa käymättömien osuus on vajaat 10 prosenttia.

Liiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja koulutus. Reserviläisliitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.