Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Uusi opiskelija, laita palkkakuitit talteen

Kela

Uusi opiskelija, laita palkkakuitit talteen

Julkaistu: 08.09.2016 klo 13:11
Julkaisija: Kela

Opiskelijan omat tulot vaikuttavat opintotukeen. Tänä syksynä opintonsa aloittavien kannattaa panna talteen palkkakuitit koko alkuvuoden ansioista. Niitä saattaa tarvita helmikuussa 2018, jolloin Kela suorittaa vuonna 2016 opintotukea saaneiden tulovalvonnan.

Tulovalvonnassa jokaisen opintotuen saajan koko vuoden tuloja verrataan koko vuoden vuositulorajaan. Tuloraja riippuu siitä, kuinka monelta kuukaudelta opiskelija nostaa opintotukea.

Uusi opiskelija, joka aloittaa opintonsa syyskuussa ja nostaa opintotukea tänä vuonna 4 kuukaudelta, voi ansaita 18 400 euroa vuodessa ilman, että tulot vaikuttavat opintotuen määrään. Jos vuosituloraja ylittyy, opiskelija voi selvittää Kelalle, että tulot on ansaittu ennen opintoja. Vaikka tuloraja ylittyy, opiskelija voi nostaa 4 kuukauden tuen syyskuusta alkaen, jos hänen loppuvuoden bruttotulonsa ovat enintään 2 640 euroa.

Tuloraja nousee, jos uusi opiskelija ei käytä kaikkia syksyn opintotukikuukausia. Kelan verkkosivuilla on laskuri, jolla opintonsa aloittava voi arvioida tulovalvonnan lopputulosta.

Tulojen maksuajankohta ratkaisee

Opintotuen tulovalvonnassa otetaan huomioon kaikki veronalaiset ansio- ja pääomatulot ilman opintotukea. Tulot kohdistetaan opiskeluajalle ja muulle ajalle maksuajankohdan perusteella. Jos esimerkiksi lomaraha maksetaan syyskuussa, se on opiskeluajan tuloa, vaikka työt olisi tehty ennen opintoja.

Tulovalvonnassa opiskeluajan lasketaan alkavan siitä kuukaudesta, josta alkaen opintotuki voidaan kyseisiin opintoihin myöntää. Jos opinnot alkavat esimerkiksi 1.9. mutta opiskelija nostaa opintotukea vasta marraskuussa, hän on tulovalvonnassa opiskelija syyskuusta alkaen.

Opintotuen saajan kannattaa tarkistaa tulonsa ja tukikuukautensa viimeistään keväällä, kun kaikki edellisen vuoden tulot ovat tiedossa. Jos tulot ylittävät vuositulorajan, opiskelija voi palauttaa liiat opintotuet toukokuun 2017 loppuun mennessä ja välttää näin sen, että liikaa maksettu tuki peritään takaisin 15 %:lla korotettuna.

Uuden opiskelijan kannattaa laittaa talteen todistukset tuloista, jotka hän on saanut ennen opintojen aloituskuukautta. Todistuksista tulee käydä ilmi tulojen maksuajankohta ja määrä. Helmikuussa 2018 Kela lähettää takaisinmaksuehdotukset niille opintotuen saajille, joiden vuositulot ylittävät vuositulorajan. Sen jälkeen opiskelijan on selvitettävä Kelalle, miten hänen tulonsa ovat kohdistuneet vuonna 2016 opiskeluajalle ja muulle ajalle.

Esimerkki uuden opiskelijan tulovalvonnasta

Matti Meikäläinen tekee töitä tammikuusta elokuuhun ja ansaitsee 3 000 e/kk (yhteensä 24 000 e). Syyskuun alussa hän aloittaa opinnot korkeakoulussa ja nostaa syyskuusta joulukuuhun opintotukea (4 kk). Matti selviää ilman opintotuen takaisinperintää, kun hän pitää huolen siitä, että saa syys-joulukuussa opintotuen ohessa lisätuloja enintään 2 640 euroa.

Lisätietoja asiakkaille:

Verkossa: http://www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Puhelimessa: Kelan Opiskelijan tuet -palvelunumero, puh. 020 692 209, ma–pe klo 8–16

Opintotuki Facebookissa: www.facebook.com/opintotuki

Lisätietoja medialle:
Kelan etuuspalvelujen opintotukiryhmä

vastaava suunnittelija Ilpo Lahtinen, puh. 020 634 3254

etunimi.sukunimi@kela.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta