Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Uudistettu henkilöstörahasto kiinnostaa - nyt mahdollista myös kunnille

Uudistettu henkilöstörahasto kiinnostaa - nyt mahdollista myös kunnille

Julkaistu: 01.02.2011 klo 10:00
Julkaisija: Silta Oy

Vuoden alusta voimaan astuneen henkilöstörahastolain myötä rahastojen perustamisesta on tullut entistä joustavampaa. Rahastoja voidaan yritysten ja valtion lisäksi perustaa nyt myös kuntiin ja kuntayhtymiin. Lisäksi rahastoihin on mahdollista maksaa myös tulospalkkioita ja rahasto-osuuksien nostoon liittynyt viiden vuoden nostokarenssiaika on poistunut.

Uusi laki on monipuolisuudessaan madaltanut kynnystä perustaa henkilöstörahasto. Rahastoon voidaan esimerkiksi maksaa voittopalkkioiden lisäksi nyt myös tulospalkkioita ja rahastoerän perustana voivat olla myös yksinomaan laadulliset kriteerit. Lain voimaan astumisen jälkeen kunnilla ja kuntayhtymilläkin on mahdollisuus perustaa henkilöstörahasto, kun aiemmin laki ulottui ainoastaan yrityksiin ja valtion virastoihin ja laitoksiin.

– Kiinnostus rahastoja kohtaan on lain uudistuksen myötä kasvanut voimakkaasti, sillä henkilöstörahasto on kustannustehokas tapa organisoida palkitsemisjärjestelmä ja sen hallinnointi, liiketoimintayksikön johtaja Lasse Mäkinen Silta Oy:stä kertoo.

Lain uudistus toi parannuksia myös rahaston jäsenille. Nyt jäsen voi nostaa rahasto-osuuksiaan vuosittain, kun aikaisemmin hänellä oli siihen mahdollisuus vasta viiden vuoden jäsenyyden jälkeen. Jäsenelle rahastosta nostettavista osuuksista 20 % on täysin verovapaata ja 80 % verotetaan ansiotulona.

Työnantajalle rahasto on edullinen tapa maksaa palkkiot, koska rahastoon maksettavista eristä ei makseta henkilöstösivukuluja ja maksettavat palkkioerät ovat vähennyskelpoisia tulonhankkimismenoja. Uudistuksen myötä kollektiivisen palkitsemisen rinnalle on lisätty mahdollisuuksia ryhmä- ja jopa yksilökohtaisten palkkionmääräytymiskriteerien soveltamiselle henkilöstörahaston yhteydessä.

– Henkilöstörahastolaki on säädetty jo yli kaksikymmentä vuotta sitten eli uudistamista ehdittiin jo odotella. Uskon varsinkin kuntien ja kuntayhtymien tarttuvan uuteen mahdollisuuteen palkita, motivoida ja sitouttaa henkilöstöään, Lasse Mäkinen toteaa.

Mikä on henkilöstörahasto?

Henkilöstörahasto on palkitsemistapa, jonka perustamisesta työnantaja ja työntekijät päättävät yhdessä. Organisaatio maksaa rahastoon palkkioeriä ja rahasto kartuttaa varojaan myös sijoitustoiminnalla. Rahastot ovat kasvattaneet pääomaansa sijoitustoiminnalla keskimäärin 7–10 % vuodessa.

Sillan henkilöstörahastopalvelu tarjoaa ainoana toimijana Suomessa kokonaisvaltaisen henkilöstörahastojen hallinnointipalvelun. Vuoden 2010 lopussa maassamme oli 55 henkilöstörahastoa, joista Silta hallinnoi 32 rahastoa. Jäseniä Sillan hallinnoimissa rahastoissa on yhteensä runsaat satatuhatta.

Silta Oy

Liiketoimintayksikön johtaja Lasse Mäkinen

lasse.makinen@silta.fi tai gsm 050 336 0204

www.silta.fi

Silta Oy tarjoaa kokonaisvaltaisia henkilöstöhallinnon ratkaisuja työsuhteen koko elinkaarelle. Silta Oy on perustettu vuonna 2001, henkilökuntana on noin 350 HR-alan ammattilaista. Silta Oy:n omistavat Logica Suomi Oy, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma ja Sampo Oyj.