Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Uudenmaan Demarinaiset: Vanhusasiavaltuutetun virka perustettava Suomeen

Sosialidemokraattiset Naiset

Uudenmaan Demarinaiset: Vanhusasiavaltuutetun virka perustettava Suomeen

Julkaistu: 14.02.2016 klo 09:22
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Uudenmaan Demarinaiset ry vaatii vanhusasiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. Ikäihmiset tarvitsevat virallisen puolestapuhujan, joka on perehtynyt heidän asioihinsa ja puolustaa ikäihmisten asemaa yhteiskunnassa. Uudenmaan Demarinaiset on tänään Ystävänpäivänä (14.2.) ryhtynyt keräämään nimiä kansalaisaloitteeseen asian edistämiseksi.

- Kaikki ikäihmiset eivät saa tarvitsemaansa apua ja turvaa yhteiskunnalta, jolloin heidän on turvauduttava iäkkääseen puolisoon, työelämässä oleviin lapsiin ja muihin sukulaisiin, jopa naapureihin. Syntyy myös tilanteita, joissa yksinäinen vanhus elää kotinsa vankina ja lähes heitteillä. Vanhusasiavaltuutetun tehtävänä olisi valvoa, että vanhusten oikeus arvokkaaseen ja hyvään elämään toteutuu, puheenjohtaja Anette Karlsson korostaa.

Viran perustamiseksi on ministereille vuosien varrella luovutettu useita adresseja ja lakialoitteita, mutta asia ei ole edennyt. Kansalaisten oikeuksien turvaamiseksi on kuitenkin aiemmin perustettu esimerkiksi kuluttajansuoja-asiamiehen sekä tasa-arvo-, lapsiasiain-, tietosuoja- ja yhdenvertaisuusvaltuutettujen virat.

Kansalaisaloite löytyy täältä: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1805

Kampanjasivu löytyy täältä: www.facebook.com/aanivanhuudelle