Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Uudenmaan Demarinaiset: Turvakotipaikkoja lisättävä!

Sosialidemokraattiset Naiset

Uudenmaan Demarinaiset: Turvakotipaikkoja lisättävä!

Julkaistu: 08.03.2016 klo 07:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Uudenmaan Demarinaiset ry vaatii hallitusta varmistamaan, että Suomeen saadaan lyhyellä aikavälillä riittävästi turvakotipaikkoja. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International arvosteli (24.2.) Suomea riittämättömistä toimista naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisessa työssä. Euroopan neuvoston mukaan turvakotipaikkoja tulisi olla vähintään 500, kun niitä on nyt 114.

- Kuka tahansa voi kokea perhe- tai lähisuhdeväkivaltaa riippumatta iästä, sosiaalisesta asemasta, uskonnosta ja vastaavasta. Turvakodit tarjoavat uhreille apua sekä tukea ja turvakotitoiminnan tavoitteena on katkaista väkivallan jatkumo, puheenjohtaja Anette Karlsson painottaa.

Riittävää määrä turvakotipaikkoja maksaa STM:n laskelmien mukaan noin 40 miljoonaa euroa vuositasolla. Nyt valtion budjetissa turvakodeille on varattu 11,5 miljoonaa euroa. Turvakotien rahoituksen tulee olla riittävää ja pitkäjänteistä. Taloudelliset kustannukset lähisuhdeväkivallasta on arvioitu jopa 90 miljoonan euron arvoisiksi, inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan. On hyvä muistaa, että Suomessa kuolee vuosittain noin 20 naista ja 5 miestä lähisuhdeväkivallan uhrina.

- Lähisuhde- ja perheväkivalta kohdistuu usein (85 %) naisiin ja lapsiin, mutta perheväkivaltaa kokeneiden miesten osuus on myös noussut. Turvakoteihin panostaminen on taloudellisesti, mutta myös kansalaisten hyvinvoinnin kannalta kannatettavaa, Karlsson jatkaa.

Suomessa on 19 turvakotia, joista kolme sijaitsee Uudellamaalla. Yksi Porvoossa, toinen pääkaupunkiseudulla ja kolmas, ruotsinkielinen yksikkö, Raaseporissa. Turvakoti tarjoaa suojaa sekä nais- että miesuhrille ja heidän lapsilleen. Turvakodin palvelut ovat uhrille maksuttomia. Turvakoti tarjoaa välitöntä kriisiapua, ympärivuorokautista turvattua asumista sekä psykososiaalista tukea, neuvontaa ja ohjausta lähisuhdeväkivaltaa kokeneelle tai sen uhassa elävälle henkilölle.

Lisätietoja,

Anette Karlsson